یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا و چین دعوای خود را بر سر تراز منفی تجاری کنار گذاشتند. چین در سال گذشته میلادی ۳۷۵ میلیارد دلار بیش از واردات از آمریکا کالا به این کشور صادر کرده بود اکنون این کشور تصمیم گرفته محصولات بیشتری از آمریکا وارد کند.

آمریکا و چین به منازعه تجاری خود پایان دادند

به گزارش دويچه وله، آمریکا و چین در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که به اجرای اقدامات موثری برای کاهش قابل ملاحظه کسری منفی تجاری آمریکا با چین توافق کرده‌اند. بر اساس این توافق قرار شده است در آینده چین محصولات بیشتری، عمدتا کشاورزی و انرژی، از آمریکا خریداری کند. این اقدام به رشد اشتغال در آمریکا هم کمک خواهد کرد.

در بیانیه مزبور ارقام مشخصی ذکر نشده، اما صریحا گفته شده است که بر سر متعادل کردن تراز تجارتی میان دو کشور توافق حاصل شده و قرار است که تراز منفی تجاری کاهش پیدا کند.

توافق حاصله در نتیجه مذاکرات هیئت چینی در واشنگتن به دست آمده است. قرار است به زودی هیئت دیگری از آمریکا راهی پکن شود تا جزئیات توافق به دست آمده تدقیق شود.

چین در سال گذشته میلادی ۳۷۵ میلیارد دلار (حدود ۳۱۸ میلیارد یورو) بیش از واردات از آمریکا، کالا به این کشور صادر کرده است. آمریکا تهدید کرد که تعرفه گمرکی بر ۱۳۰۰ کالای چینی وضع خواهد کرد.

چین نیز متقابلا اعلام کرد که با اقدامات امریکا مقابله خواهد کرد.

از آنجا که بیم می‌رفت میان دو کشور جنگ تجاری در گیرد و این موضوع می‌توانست بر صادرات آلمان نیز تاثیر بگذارد. حال با توافق جدید دو کشور این نگرانی برطرف شده و آن طور که پیداست در جنگ تجاری دو قدرت بزرگ جهانی، چین آماده است بخشی از خواسته‌های رئیس جمهوری آمریکا را برآورده کند.

موضوع مهمی که در بیانیه دو کشور عنوان نشده ضرورت حفظ حقوق معنوی است. چین بارها از طرف آمریکا به زیر پا گذاشتن حقوق معنوی فرآورده‌های فنی متهم شده است.

از آنجا که این موضوع در مناسبات دو کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، گفته می‌شود که چین قصد دارد در قوانین خود از جمله در تضمین حقوق ثبت اختراعات بازنگری کند.

کد خبر 405956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha