یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان فرانسوی با هدف نمایش دادن توانایی‌های سیستم‌های نانوروباتیک، ریزخانه‌ای ساختند که روی شکاف انتهایی یک فیبر نوری ساخته شده‌است.

نانو

براساس گزارش نيواطلس، اين خانه بسيار كوچك توسط گروهي از محققان موسسه Femto-ST در فرانسه و با استفاده از سيستم نانوكارخانه ميكروروباتكس ساخته شده است.

این مجموعه یک تفنگ یونی روباتيك و یک سیستم تزریق گاز را به كار مي‌گيرد و درون يك مخزن بزرگ خلاء عمل می‌کند تا میکروسازه‌ها را روی نوک فیبرهای نوری با دقتي بسیار بالا سرهم‌بندي كند.

نانو

دو مهندس فرانسوي با كمك گرفتن از ميكروسكوپ الكتروني پرتو دوگانه و با استفاده از از سیستم میکرورباتکس موفق به ساخت خانه‌های غشایی سیلیسي با ابعاد 300 در 300 میکرومتر شدند. 

یک پرتو یون متمرکز برای برش یا علامت‌گذاری یک ورق مسطح از غشا که بعد برای تشکیل ساختار پایه چند لا می‌شد، با استفاده از سیستم تزریق گاز به منظور جوش دادن لبه‌های اتصالی آن، مورد استفاده قرار گرفت.

سپس كاشي‌هايي كه در تصوير روي سقف ديده مي‌شوند، توسط یک پرتو یونی با نیروی کمتر شدند. شايد ايجاد چنين خانه كوچكي به‌نظر بي‌اهميت بيايد،‌ اما سيستم ساخت آن می‌تواند كارايي‌هاي قابل توجهي داشته باشد، برای مثال می‌تواند عوامل حسگر را به باريكي موي انسان روي لبه يك فيبر نوري سرهم‌كند تا اين عوامل براي شناسايي مولکول‌های ویروسی و مهاجم وارد عروق خوني شود.

کد خبر 405921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha