همشهری آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مجلس شورای اسلامی، قوانین خوبی را برای کنترل و مبارزه با مواد دخانی تصویب کرد اما این قوانین به بهاته‌های مختلف اجرایی و عملیاتی نمی‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت

دكتر  حسينعلي شهرياري اضافه کرد: به عنوان نمونه، 6 سال قبل مجلس شوراي اسلامي، قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات را تصويب كرد اما متاسفانه اين قانون به شكل مطلوب اجرا نمي‌شود.

براساس اين قانون، بسياري از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت كشور، آموزش وپرورش، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و صدا و سيما موظف شدند، اقداماتي را به منظور كاهش و منع مصرف مواد دخاني انجام دهند اما متاسفانه آن چيزي كه بايد اتفاق مي‌افتاد، اتفاق نيفتاد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان مي‌كند: علاوه براين، مجلس شوراي اسلامي، قانوني را تصويب كرد كه مصرف مواد دخاني در اماكن عمومي و سر بسته ممنوع شود و در قهوه‌خانه‌ها قليان استعمال نشود اما در دولت قبل به بهانه‌هاي مختلف اين قانون به طور جامع عملياتي نشد و در اين دولت هم به شكل مطلوب و اثرگذار قوانين در جهت مبارزه با مواد دخاني اجرا نمي‌شود.

عضو  كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: از همه مهمتر اينكه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ماليات خرده فروشي بر سيگار را تصويب كردند اما اين مهم هم به شكل جدي اجرايي نمي‌شود و اين در حالي است كه در اغلب كشورهاي دنيا اين مهم اجرا مي‌شود و به شكل محسوس در كاهش مصرف مواد دخاني موثر است.

او تاكيد مي‌كند كه اگر ماليات بر سيگار افزايش يابد و اين مهم به شكل جدي، اجرايي شود، مصرف مواد دخاني كاهش مي‌يابد. در بسياري از كشورهاي دنياف قيمت سيگار بيشتر از ايران است.

شهرياري اضافه مي‌كند: اين همه در حالي است كه مصرف سيگار و مواد دخاني رو به افزايش است. سن مصرف سيگار و مواد دخاني و كلا اعتياد كاهش يافته است. گرايش به مصرف مواد دخاني، مثل سيگار و قليان بين زنان و دختران ايراني رو به افزايش است. سلامت مردم به شدت در خطر است چرا كه مصرف مواد دخاني عوارض جبران ناپذير بسيار دارد و هزينه‌هاي بالايي را هم به نظام سلامت كشور وارد مي‌كند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف 5 تا 10 پاکت سیگار (100 تا 200 نخ) وارد ریه فرد می شود. دود دست دوم: میزان مواجهه با دود قلیان برای اطرافیان معادل 5 تا 10 سیگار برآورد شده است. تماس و مواجهه با دود دست دوم قلیان و نشستن در کنار جمع قلیان کش‌ها برای اطرافیان و "خصوصا کودکان" بسیار خطرناک و آسیب رسان است. دود دست سوم : رسوب بقایای دود قلیان روی فرش، دیوارهای محل مصرف قلیان (منزل و یا رستوران و ...) و لوازم شخصی موجب انتقال سموم سرطان زا به فرزندان و اطرافیان از طریق تماس پوستی که جذب بسیار بالایی دارد می‌شود. لازم به بیش از 90 درصد افراد سیگاری و قلیانی مواجهه قبل از 18 سالگی داشته اند.

بررسی‌های سیستماتیک از نتایج تحقیقات انجام شده، ارتباط معنی داری بین مصرف قلیان و سرطان‌های ریه، دهان، مری، معده و مثانه، بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی، قلبی عروقی، سکته مغزی ، ناباروری مردان، ریفلاکس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان را نشان می‌دهد.

کد خبر 405888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha