شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فهرست ۱۵ نفره اعضای کابینه دولت جدید مالزی به رهبری ماهاتیر محمد ۱۰ روز پس از چهاردهمین انتخابات سراسری مشخص شد و قرار است این افراد روز دوشنبه هفته جاری (۳۱ اردیبهشت) در برابر پادشاه این کشور سوگند یاد کنند.

اعضای کابینه دولت جدید مالزی مشخص شد

به گزارش ایرنا پیشتر گفته شده بود اعضای کابینه دولت جدی 10 نفره خواهد بود اما سرانجام «ماهاتیر محمد» نخست وزیر تازه سوگند خورده 92 ساله مالزی ، روز شنبه فهرست جدیدی را ارائه کرد و البته هنوز سرنوشت برخی وزارت خانه ها مشخص نشده است.

پیش از اعلام اسامی کابینه جدید دولت، قرار بود ماهاتیر خود به عنوان وزیر آموزش مالزی نیز فعالیت کند که وی از این کار صرف نظر کرد و سرانجام فهرست 15 نفره‌ کابینه خود را که نخست وزیر و معاونش نیز شامل آن می‌شوند، در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

براساس گزارش رسانه های مالزی، «ائتلاف امید» جبهه پیروز انتخابات سراسری گذشته مالزی که چهار حزب «اقدام دموکراتیک» (DAP)، «عدالت مردم» (PKR)، «اعتماد ملی» (Amanah) و «بومی‌تباران متحد مالزی» (PPBM) آن را تشکیل می‌دهند، در این فهرست سهم نسبتا برابری از کابینه دولت جدید را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این گزارش ها ،از حزب «عدالت مردم» که 48 کرسی مجلس چهاردهم مالزی را به خود اختصاص داده، «عزیزه اسماعیل» به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر «زنان و خانواده»، «عزمین علی» فرماندار ایالت سلانگور به عنوان وزیر«امور اقتصاد» انتخاب شدند و «زوریدا قمروالداس» از این حزب، وزیر «مسکن و فرماندهی محلی» خواهد بود.

از حزب عمدتاً چینی‌تبار «اقدام دموکراتیک» نیز که 42 کرسی مجلس آینده را کسب کرده است، «لیم گوان انگ» دبیر کل حزب به عنوان وزیر «دارایی»، «آنتونی گوک» وزیر راه، «گوبینگ سین دئو» وزیر ارتباطات و چندرسانه‌ای و «کولاسگاران موروگسون» وزیر منابع انسانی خواهند بود.

حزب «بومی تباران متحد مالزی» که «ماهاتیر محمد» عضو آن است، سه وزیر دیگر نیز در کابینه خواهد داشت. از این حزب که 13 کرسی مجلس نمایندگان را تصاحب کرده، «محی الدین یاسین» که بین سال‌های 2009 تا 2015 معاون «نجیب رزاق» نخست وزیر قبلی مالزی بوده، وزیر کشور، «ماسلی مالک» وزیر آموزش و «رینا هارون» وزیر توسعه مناطق روستایی شدند.

حزب «اعتماد ملی» نیز با کسب 11 کرسی مجلس، «محمد سابو» رئیس حزب را به عنوان وزیر دفاع، «صلاح الدین عیوب» معاون ریاست حزب را به عنوان وزیر صنعت کشاورزی و در نهایت «ذوالکفلی احمد» را به عنوان وزیر بهداشت، در کابینه خواهد داشت.

«ماهاتیر محمد» پیش از این گفته بود که کابینه‌اش کوچک‌تر از دولت‌های قبلی خواهد بود و در نهایت بین 25 تا 30 عضو خواهد داشت.

هنوز تکلیف تعدادی از وزارت‌خانه همچون وزارت امور خارجه مشخص نشده است.

کد خبر 405852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha