دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

ترجمه زهرا صدری: به نظر می‌رسد مذاکرات سازمان ملل درخصوص وضعیت آینده کوزوو و استقلال این ایالت، بی‌نتیجه مانده است. صرب‌ها چشم به آینده و اتفاقاتی درخصوص جدایی قریب‌الوقوع دارند.

مردم صربستان در روزهای اخیر در اعتراض به استقلال طلبی کوزوو، تظاهراتی را با شعار «کوزوو جزو صربستان است» برگزار کردند.

شورای امنیت سازمان ملل اخیرا جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت آینده کوزوو تشکیل داد. اما همانطور که پیش بینی می‌شد باز هم مذاکرات بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید.

وجیسیلاو کاستونیکا، نخست وزیر صربستان، خواستار اعمال استانداردهای حقوق بین المللی در زمینه اختلافات کوزوو شد و این مسئله را مطرح کرد که برخلاف خواسته دولت منتخب دمکراتیک صربستان و یا حتی اعضای اصلی سازمان ملل و برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، آیا تصمیمی برای بازنگری مجدد مرزهای شناخته شده بین‌المللی صورت می‌پذیرد که طی آن 15 درصد از اراضی یک کشور واگذار شود؟

رئیس جمهوری کوزوو نیز از شرایط بلاتکلیف کنونی در این منطقه به شدت ابراز نارضایتی کرده و گفته‌است که باید در مورد وضعیت آینده کوزوو که 90درصد شهروندان آن آلبانیایی تبار هستند، هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین گفت: ما از این جداسازی، جنگ و برزخ سیاسی در طول این 2دهه خسته شده‌ایم. نامشخص بودن وضعیت کوزوو باعث عقب ماندن اقتصاد و دلسردی سرمایه‌داران بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه شده است. به خاطر وجود چنین مسائلی ما حتی قادر نیستیم از موسسات بین المللی درخواست وام داشته باشیم.

واقعاً مشخص نیست که آیا بلگراد تمایلی برای نزدیکی روابط با اتحادیه اروپا دارد یا خیر؟

تامیسلاو نیکولیک، رئیس حزب افراطی ملی گرای صربستان پیشنهاد داده است که مجوز ساخت پایگاه نظامی روسیه در داخل صربستان صادر شود. وی خواستار گسترش روابط با روسیه است، در مقابل روسیه نیز از مواضع صربستان در مقابل استقلال طلبی کوزوو حمایت خواهد کرد.

طبق نظرسنجی که توسط کمیته انتخابات ریاست جمهوری صربستان تهیه شده، 75 درصد از مردم صربستان معتقدند که این کشور نباید برای عضویت در اتحادیه اروپا با کوزوو وارد مذاکره شود.

این نظرسنجی وجود شکاف عمیق در این کشور را نشان می‌دهد. از یک سو  صرب‌ها خواستار حفظ کوزوو  به عنوان بخشی از خاک خود هستند و از سوی دیگر 69 درصد آنان از پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

تحولات اخیر پیرامون وضعیت کوزوو نشان می‌دهد که این ایالت برای اعلام استقلال تا بعد از انتخابات صربستان منتظر خواهند ماند. مذاکرات کنونی که تحت مدیریت و نظارت سازمان ملل صورت می‌گیرد هم در حقیقت نوعی تلاش برای اتلاف وقت در شرایط کنونی است.

اروپا و کوزوو

واقعیت این است که هیچ کس از اتفاقات آینده مطلع نیست. اتحادیه اروپا به دنبال وضعیتی است که بتواند اداره ایالت کوزوو که از سال 1999 تحت نظارت سازمان ملل است را به دست گیرد.

اکثر اعضای اتحادیه اروپا آمادگی خود را جهت به رسمیت شناختن بیانیه استقلال این کشور اعلام کرده‌اند.

هفته گذشته دمیتریچ روپل، وزیر امور خارجه اسلوونی که کشورش از اول ژانویه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست می‌گیرد، گفت: استقلال کوزوو اجتناب ناپذیر است. وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا و کوزوو به طور منطقی و بدون هیچ مشکلی در مورد اتفاقات آتی با یکدیگر توافق دارند.

SPIEGEL Online
20 دسامبر 2007

کد خبر 40575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز