چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

پس از فیلترینگ تلگرام به‌صورت روزمره شکایت کاربران از اختلال در اینترنت کشور و سرویس‌های مختلف افزایش پیدا کرده است.

فیلترشکن

هر چند به‌دنبال انتشار گزارش‌های مختلف درباره این اختلال، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با همشهری کاربران را به شکایت از طریق سامانه ۱۹۵ توصیه کرد اما روز گذشته وزیر ارتباطات به این ماجرا واکنش نشان داد و تأکید کرد دستور پیگیری این مسئله را داده است.

محمدجواد آذری‌جهرمی روز گذشته تأکید کرد: انسداد فیلترشکن‌ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت و یا ایجاد مشکلاتی برای کسب و کارها شود. اختلالات اینترنتی موضوع بدی است که ما از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات خواستیم و به اپراتورها هم در این‌باره تذکر دادیم.

دیروز بعد از ظهر هم جلسه‌ای با حضور اپراتورها برای بررسی این موضوع تشکیل شد.آنچه مشخص شده این است که تلاش گسترده برای بستن فیلترشکن‌ها در کشور باعث شده تا سرویس‌های اینترنتی در کشور مختل شود.این اختلال گسترده باعث شده تا بسیاری از استارتاپ‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو شده و دچار ضررهای مالی فراوان شوند.

  • فیلترشکن‌ها و تهدیدی فراتر از تلگرام

چندی پیش همشهری در گزارشی به مسئله حراج اطلاعات کاربران با هجوم فیلترشکن‌ها و فراگیر شدن استفاده از اپلیکیشن‌های بی‌نام و نشان به اصلاح وی‌پی‌ان پرداخت. وزیر ارتباطات هم روز گذشته در این‌باره گفت: درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آنها علاقه‌مندند اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج‌افزارند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکان اقدام می‌کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات بسیار زیادی دارد.

آذری جهرمی با اشاره غیرمستقیم به فیلترینگ تلگرام و افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها تأکید کرد: امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آنها با ما همراهی کنند. زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باج‌افزارها می‌شود.

با فیلتر شدن تلگرام، بازار استفاده از فیلترشکن‌ها هم داغ شد. همشهری پیش از این در گزارشی به افزایش شدید جست‌وجوی فیلترشکن در گوگل توسط کاربران ایرانی پرداخت. آمار گوگل نشان می‌دهد که جست‌وجوی کلمه فیلترشکن و موارد مشابه آن پس از فیلترینگ تلگرام هزار درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد با بسته شدن آی.پی بسیاری از فیلترشکن‌ها، عملا کاربرها به استفاده از نرم‌افزارهایی روی آورده‌اند که تا به حال نام‌شان را نشنیده بودند. این نرم‌افزارها از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و پیام‌رسان‌های خارجی دست به‌دست می‌شد. مسعود نیکومنش، ‌کارشناس امنیت اینترنت درباره میزان مخرب بودن این نرم‌افزارها به همشهری می‌گوید: «کار این نرم‌افزارها این است که داده‌های کاربران و پیام‌هایشان را از کشور خارج کرده، آن را به سرور شرکت خدمات‌دهنده - مثل تلگرام- متصل کنند. در نتیجه، پتانسیل این را دارند که به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند. وزیر ارتباطات تأکید داشت این ماجرا یکی از دلایلی است که دولت هم همواره با اعمال فیلترینگ به این شکل مخالف بوده است.

وزیر ارتباطات گفت: دستور فیلترینگ با مخالفت بسیاری از مردم مواجه است که اعتراض خود را نیز بیان می‌کنند؛ هم به ما می‌گویند و هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند. اما ما نمی‌توانیم نسبت به اینکه باج‌افزارها و فیلترشکن‌ها توسعه پیدا کنند، سکوت کنیم. اگر آن کار غلط است، توسعه فیلترشکن‌ها هم در کشور غلط است و امیدوارم این مسئله در تصمیم مسئولانی که متولی فیلترینگ هستند، دیده شود چون یک تهدید بزرگ است.

  • ضرر اختلال اینترنت به اقتصاد دیجیتال

استارتاپ‌ها، کسب و کارهای نوپا و در شروع راهی هستند که معمولا بر بستر دیجیتال فعالیت می‌کنند و اختلال‌های اینترنتی می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به آنها وارد کند. به همین‌خاطر استارتاپ‌ها در بازه‌های مشخص هفتگی و ماهانه هدف‌هایی برای جذب مخاطب و درآمد بیشتر تعیین می‌کنند تا در یک شرایط عادی به آن برسند و شیب نمودار رشدشان حفظ شود. در چنین فضایی، رکود در کار استارتاپ‌ها- حتی برای مدتی کوتاه- می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌هایشان را با دشواری جدی روبه‌رو کند.

همه اینها در بلندمدت باعث بی‌اعتمادی جدی سرمایه‌گذارها به استارتاپ‌های ایرانی و در عین حال، دلمردگی استارتاپ‌ها می‌شود. عطا خلیقی، بنیانگذار پرشین‌بلاگ در این‌باره به همشهری می‌گوید: «تغییرات عجیب اقتصادی در کشور و تصمیم‌های ناگهانی در حوزه‌های مختلف باعث می‌شود سرمایه‌گذارهای خارجی تمایلی به تزریق پول‌شان در فضای پرریسک داخل کشور نداشته باشند. »

کد خبر 405678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha