چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند افزایش درآمد مردم و بهبود حس عمومی سلامت و نشاط ملی در کشورهای مختلف باعث افزایش وسعت جنگل‌ها در سرتاسر جهان شده‌است.

جنگل

براساس گزارش BBC، نويسندگان اين گزارش ايده تاثير افزايش ميزان دي اكسيد‌كربن در اتمسفر بر افزايش وسعت جنگل‌ها را رد كرده‌اند و معتقدند با بهبود وضعيت كشورها،‌كشاورزان بر كيفيت بالاي خاك‌ها و زمين‌هاي حاشيه‌اي رها شده متمركز مي‌شوند. از اين رو درختان مجال آن را پيدا مي‌كنند تا در زمين‌هاي خالي از پوشش سبز رشد پيدا كنند.

محققان در پژوهش خود بر اين حقايق تاكيد كردند كه بين سال‌ها 1990 تا 2015 سهم رويش جنگل‌ها در كشورهاي پردرآمد سالانه 1.31 درصد و در كشورهايي با درآمد متوسط 0.5 درصد افزايش داشته‌است درحالي كه در كشورهاي كم‌درآمد توسعه جنگل‌ها با كاهش سالانه 0.72 درصدي مواجه بوده‌است.

چندين مدل آب و هوايي جهاني اين الگوي رشد را به باروري دي اكسيد كربني ارتباط داده‌اند، به اين معني كه افزايش دي‌اكسيدكربن در اتمسفر قابليت‌هاي رشد و نمو در درختان و گياهان را افزايش مي‌دهد.

اما نويسندگان اين گزارش معتقدند اين فرايند سبز شدن از دهه 1800 در غرب اروپا در جريان بوده‌است،‌زماني كه ميزان دي‌اكسيد كربن در اتمسفر تازه آغاز به افزايش كرده‌بود.

پكتا كائوپي محقق دانشگاه هلسينكي معتقد است زماني كه انسان‌ها روحيه خوبي داشته‌باشند، به نفع جنگل‌ها خواهند بود. به گفته وي موضوع تنها درآمد نيست، زماني كه سازوكار جامعه درست باشد،‌جنگل‌زدايي به صورت خودكار ناپديد خواهد‌شد و جامعه با جنگل‌ها به نوعي توازن خواهد رسيد. زماني كه كشوري زندگي مناسب و شايسته‌اي داشته باشد،‌ به جنگل‌ها آسيبي نخواهد رساند. زماني كه معيشت از منابعي به جز كشاورزي تامين شود، زمين‌هاي حاشيه‌اي به حال خود رها مي‌شوند و مردم به جنگل‌ها اجازه رشد خواهند داد.

توسعه پوشش جنگل‌ها در ديگر بخش‌هاي جهان نيز متناسب با توسعه كشورها و نه افزايش دي‌اكسيد كربن،‌ افزايش پيدا كرده‌است. اروپا،‌آمريكا، ژاپن و نيوزيلند طي يك قرن گذشته با افزايش پوشش بافت درختان مواجه شده‌اند درحالي كه طي 50 سال گذشته چين و شيلي نيز دچار افزايش پوشش جنگلي شده‌اند.

طي سال‌هاي 1990 تا 2015 نزديك به 13 كشور گرمسيري از مكان‌هايي با نابودي كامل جنگل‌ها به ترميم و توسعه كامل جنگل‌ها تبديل شده‌اند و بر اساس گزارش جديد، اين افزايش پوشش جنگل‌ها ارتباطي با افزايش دماي زمين و افزايش حجم دي‌اكسيد كربن ندارد.

به گفته محققان توسعه باعث تشويق اقتصاد‌هاي بازار مي‌شود، و در نتيجه تمركز روي كشاورزي روي بهترين زمين‌ها قرار مي‌گيرد و كشاورزان زمين‌هاي حاشيه‌اي را رها كرده و به سمت شهرها مي‌روند. فناوري‌هاي پيشرفته‌تر و محصولات بيشتر نيز نياز به پاكسازي زمين‌هاي جديد براي كشاورزي را از بين مي‌برند و معمولا با افزايش درآمد، ديگر منابع سوخت جايگزين چوب خواهند شد.

محققان از هندوستان به عنوان نمونه‌اي قابل توجه ياد مي‌كنند كه از سال 1970 تا 2010 پوشش جنگل در آن افزايش پيدا كرده‌است و همزمان جمعيت آن نيز دوبرابر شده‌است.

کد خبر 405617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha