چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ملانیا ترامپ همسر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای درمان عارضه خوش‌خیم کلیوی تحت عمل «آمبولیزه کردن» قرار گرفت.

 به گزارش هلث‌دی بر اساس بیانیه کاخ سفید این عمل موفقیت‌آمیز بوده و هیچ عارضه‌ای رخ نداده است.

استفانی گریشام سخنگوی کاخ سفید در صحبت با سی‌بی‌اس نیوز گفت که  حال ملانیا ترامپ ۴۸ ساله خوب است.

ماهیت دقیق عارضه ملانیا ترامپ اعلام نشده است. اما متخصصان کلیه می‌گویند عمل آمبولیزاسیون معمولاً برای حذف توده‌های خوش‌خیم به نام «آنژیولیپوم»- توده‌های خوش‌خیم چربی و عضله در کلیه به کار می‌رود.

دکتر الیزابت کاواکر، متخصص اورولوژی در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک سیتی می‌گوید: «این تومورها در زنان شایع‌تر هستند.»

به گفته او، آنژیولیپوم‌ها ممکن است بزرگ شوند، اما سرطانی نیستند- تنها خطر آنژیولیپوم‌ها این است که ممکن است خونریزی کنند.

کاواکر گفت: «هنگامی که اندازه آنها به بیش از ۴ سانتی‌متر می‌رسد، خطر خونریزی افزیش می‌یابد و درمان آمبولیزه کردن توده است تا از خونریزی آن جلوگیری شود.»

دکتر مانیش ویرا، پژوهشگر در انستیتوی اورولوژی آرتور اسمیت در مرکز بهداشتی نورث‌ول در نیوهاید پارک در ایالت نیویورک درباره این شیوه درمانی می‌گوید: «آمبولیزه کردن عروقی کلیه عملی است که در آن یک سوند کوچک از طریق شریانی در کشاله ران به سمت رگ‌های خونی کلیه فرستاده می‌شود. در زیر دید رادیوگرافی، می‌توان ماده حاجب را به درون رگ‌ها تزریق کرد تا آناتومی رگ‌های خونی کلیه را تعیین کرد.»

سپس با تزریق موادی از راه سوند می‌تواند رگ خونی منتهی به تومور را بست تا مانع از رشد آن شد.

ویرا افزود: «این عمل بسیار رایج است و معمولاً نیاز به یک دوره نقاهت کوتاه برای تحت نظر بودن دارد. گرچه در بسیاری از بیماران می‌توان این عمل را به طور سرپایی انجام داد، باقی ماندن بیماران در بیمارستان برای تحت نظر بودن هم ناشایع نیست.»

کد خبر 405583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha