همشهری آنلاین: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۴۰ خانه کوچک برای زندگی نیمه مستقل ۴۰۰ معلول ذهنی با الگوبرداری از خدمات موسسه لبنز هیلفه آلمان (Lebenshilfe) در کشور ایجاد شده است.

معلولیت

حسین نحوی‌نژاد، در حاشیه انعقاد تفاهمنامه مشترک با موسسه لبنز هیلفه آلمان (Lebenshilfe) در گفت‌وگو با ايرنا، افزود: این موسسه با حمایت دولت، آپارتمان‌های مستقلی برای افراد دارای معلولیت‌های ذهنی خفیف ایجاد کرده بود و آنان در این آپارتمان‌ها زندگی نیمه مستقلی داشتند و ما نیز از این مدل الگوبرداری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در هر یک از این آپارتمان‌ها، هشت تا 10 فرد دارای معلولیت ذهنی خفیف با مربی و روانشناس نگهداری می‌شوند و آنان در یک زندگی جمعی در این آپارتمان ها به مدرسه و کلاس های هنری می‌روند و برخی کارها مانند آشپزی را به طور مستقل انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: افراد دارای معلولیت ذهنی نگهداری شده در این خانه‌ها ، کسانی هستند که یا خانواده ندارند یا اینکه خانواده موثری برای نگهداری ندارند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این آپارتمان‌ها برای زندگی معلولان ذهنی با کمک خیرین توسعه پیدا می‌کنند چرا که دولت از عهده هزینه‌های سنگین آنها بر نمی‌آید و ما خیرین را تشویق می‌کنیم تا به طور مثال بجای ساختن خانه سالمندان، این آپارتمان‌های نیمه مستقل را راه اندازی کنند.

نحوی نژاد یادآور شد: موسسه لبنز هیلفه آلمان، خدمات تلفیقی اجتماعی را به توانخواهان ارائه می کند و همکاری بهزیستی با این موسسه به سه سال پیش (سال 94) بازمی‌گردد که در راستای این تفاهم نامه تیم فوتسال کم توان ذهنی را به برلین اعزام کردیم و اکنون نیز می‌خواهیم اینگونه مبادلات را برای پرکردن اوقات فراغت افراد کم توان ذهنی خفیف، افزایش دهیم.

وی افزود: امروز نیز تفاهم نامه دیگری با این موسسه در راستای ارتقای استاندارد مراکز اقامتی و شبانه روزی خود امضا کرده‌ایم.

تفاهمنامه مشترک به منظور گسترش همکاری‌ها در زمینه های علمی، پژوهشی، آموزشی و توانبخشی در راستای تبادل تجربیات متقابل برای ارتقای کمی و کیفی خدمات به معلولان ذهنی بین سازمان بهزیستی کشور و موسسه لبنز هیلفه آلمان (Lebenshilfe) امضا شد.

کد خبر 405434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha