همشهری آنلاین: تحقیق جدید نشان می‌دهد خوردن بالغ بر ۱۲ تخم مرغ در هفته فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع۲ یا پیش دیابت افزایش نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، درحالیکه تخم مرغ منبع خوب پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌ها تلقی می‌شود، دارای میزان بالای کلسترول رژیمی بوده که بین ۱۴۱ تا ۲۳۴ میلی‌گرم در هر تخم مرغ است. از آنجائی که افراد مبتلا به دیابت نوع۲ دارای میزان بالای کلسترول بد LDL (فاکتور پرخطر بیماری قلبی) هستند، برخی متخصصان توصیه می‌کنند که این افراد از گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی‌شان اجتناب نمایند.

اما محققان مطالعه جدید از دانشگاه سیدنی استرالیا این نظریه را رد می‌کنند و مصرف بالغ بر ۱۲ تخم مرغ را برای این افراد بی‌خطر عنوان می‌کنند.

در این مطالعه، ۱۲۸ شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع۲ تحت رژیم غذایی با تعداد بالای تخم مرغ (۱۲ تخم مرغ در هفته) یا رژیم غذایی حاوی تعداد کم تخم مرغ (کمتر از ۲ تخم مرغ در هفته) قرار گرفتند.

دکتر «نیکلاس فولر» سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: «در هر دو گروه رژیم غذایی کاهش وزن یکسان بود. همچنین تغییرات نامناسبی در فاکتورهای پرخطر قلبی-عروقی در هیچ یک از شرکت‌کنندگان مشاهده نشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ دارای حداقل تاثیر بر میزان کلسترول در خون شرکت کنندگان بود.»

تخم مرغ یک ماده غذایی ارزشمند است که حتی یک تخم مرغ آب‌پز حاوی مقادیر سالم کلسیم، زینک، پروتئین و ویتامین‌های A، B۵، B۱۲، D، K، E و غیره است. از آنجائی که خوردن تخم‌مرغ باعث ایجاد سیری می‌شود برای کاهش وزن توصیه می‌شود.

به گفته فولر، «تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ریزمغذی‌هایي است که می‌تواند به تنظیم مصرف چربی و کربوهیدرات‌ها، سلامت چشم و قلب، عروق سالم خون و بارداری سالم کمک کند.»

کد خبر 405386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha