چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

حامد فوقانی|خبرنگار: «بهشت‌نشین اصلی پایتخت، یکشنبه هفته آینده از میان ۲کاندیدای‌ نهایی، یعنی سیدمحمدعلی افشانی و سمیع‌الله حسینی مکارم مشخص می‌شود.

شورای شهر

این دو لازم نیست برای انتخاب شدن، معاونان و کابینه‌‌ مورد نظر خود را معرفی کنند»؛ این جملاتی بود که محسن هاشمی پیش از ظهر دیروز و در جمع خبرنگاران اعلام کرد. بنابراین باید منتظر ماند و دید 23اردیبهشت ماه، نام کدامیک از 2نامزد نهایی به‌عنوان شهردار تهران اعلام می‌شود.

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، با دستور جلسه رأی‌گیری برای انتخاب 2نامزد از میان 4نامزد باقیمانده آغاز شد. این در حالی بود که همگان منتظر انتخاب2‌نفر از میان 5نفر بودند؛ اما صبح نامه‌ انصراف حجت‌الله میرزایی از سوی رئیس شورای شهر تهران تأیید شد و تصویر این نامه ساعتی بعد، روی خروجی بسیار از سایت‌ها قرار گرفت.

به همین منظور اعضای شورا نام 2نفر را از بین سیدمحمدعلی افشانی، سیدمحمود حسینی، سمیع‌الله حسینی مکارم و پیروز حناچی در برگه‌های رأی نوشتند و داخل گلدان ریختند. خیلی زود نتیجه شمارش آرا مشخص شد؛ «افشانی با 15 رای و حسینی مکارم با 11 رای کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری تهران شدند. حناچی و حسینی نیز به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.»

  • روش‌مان دمکرات‌مآبانه است

زمانی که بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نام دو کاندیدای نهایی را می‌خواند، تعجب در چهره چند تن از اعضا کاملا مشهود بود؛ تعجبی که رئیس شورای شهر تهران از آن به‌عنوان رقابتی سالم و سازنده بین کاندیداها تفسیر کرد. محسن هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: «دو نفر نهایی در جلسات کمیسیون‌های مختلف شورای شهر حضور پیدا می‌کنند تا در آنجا به‌صورت تخصصی برنامه‌های خود را ارائه و پاسخگوی سؤالات باشند.

جدا از این، یک‌جلسه هم‌اندیشی دیگر هم با هر دو خواهیم داشت.» او سپس پاسخگوی سؤالی درباره علت انتخاب این دو نفر از نظر ویژگی‌های شاخص شد؛ «ما قبلا 3شاخصه اصلی را برای شهردار تهران درنظر داشتیم اما به مرور یک‌شاخصه دیگر هم اضافه شد: اول اینکه باید کارایی بالا داشته باشد، دوم بتواند انسجام شورا و شهرداری را حفظ کند، سوم اینکه نمایندگی بخش اصلاح‌طلب جامعه را از لحاظ سیاسی هم داشته باشد و چهارم دولت و نظام هم نسبت به شخص شهردار نظر منفی نداشته باشد تا کارها به روال منطقی پیش برود.

در نهایت هم یک نامزد از داخل شهرداری و دیگری خارج از مجموعه انتخاب شد. ما این روش دمکرات‌مآبانه را ادامه می‌دهیم تا شهردار مشخص شود.» هاشمی همچنین در شروع جلسه با آرزوی سلامتی بهبودی برای نجفی شهردار سابق پایتخت، از انجام عمل جراحی وی در روز دوشنبه خبر داد .

  • بررسی پرونده باغات در حضور پدر فضای سبز

شورای شهر تهران دیروز 3دستور جلسه دیگر هم داشت. یکی از آنها مربوط به بررسی پرونده 4پلاک باغی بود که پس از رأی‌گیری برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه بازگشت. بر این اساس اعضا تصمیم گرفتند تا مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز با حضور در صحن شورا، درخصوص معیارها و ملاک کمیسیون ماده 7در راستای تشخیص باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی مورد اعتراض گزارشی ارائه دهد.

در این بین شهربانو امانی درباره روند بررسی پرونده‌ باغات گفت: «باید به‌نظرات کمیسیون فرعی -که ریاستش نماینده شورا در کمیسیون ماده 7است- اعتنا شود.»

نظر سیدحسن رسولی هم این بود که برای تصمیم‌گیری در مورد تشخیص باغات می‌توان به مستنداتی از قبیل سند، تصاویر، رأی کمیسیون ماده 12، حقآبه و استعلام از ریش سفیدهای محلی استناد کرد ولی سرانجام بین حقوق عمومی و خصوصی باید قضاوت عادلانه صورت بگیرد.

سیدمحمود میرلوحی هم گفت: «از 3000هکتار باغ تهران تنها 383هکتار باقیمانده است. توتستان‌های تهران در حال نابودی‌اند و اگر دیر بجنبیم همین مقدار باقیمانده نیز از دست خواهد رفت. بنابراین باید برای صیانت از این منابع طبیعی تهران تمام توان خود را بگیریم.» زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست نیز انتظارش را اینگونه بیان کرد: «در 6‌ماه گذشته در کمیسیون ماده 7بالغ بر 9500پرونده مربوط به باغات را بررسی کردیم و باید به‌نظر نماینده شورا در این کمیسیون توجه شود.» علی اعطا اما گفت:

«طبق مصوبه شورای‌عالی استان‌ها کمیسیون ماده7 دیگر‌شأن تشخیص باغ را ندارد و تنها مرجع شورای شهر است.» افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورا هم گفت: «شورا باید تعیین تکلیف کند باغ بودن ملکی براساس قانون مشخص می‌شود یا نظر کمیسیون باغات، مبنی بر اینکه چون زمین‌های اطراف باغ است، آن‌را باغ درنظر بگیریم.» به هرترتیب سرانجام این پرونده‌ها با 12رأی موافق و 4رأی مخالف به کمیسیون‌های تخصصی شورا بازگشت و منوط به حضور مختاری، پدر فضای سبز شهر و مدیرعامل سازمان بوستان‌ها شد.

در این جلسه همچنین معرفی 6نماینده پیشنهادی شورا برای حضور درکمیسیون مطالعات فنی و اقتصادی پروژه‌های شهرداری هم در دستور قرار گرفت. بر این اساس سیدمحمود میرلوحی، مجید فراهانی، محمد قربانی، امیرحسین معصومی‌فر، شهریار عامری و سیدجمال‌الدین دریاباری توانستند نظر مثبت اعضا را به‌دست آورند. . دیگر دستور جلسه امروز شورای شهر تهران به انتخاب یک نفر نماینده شورا در کمیته انضباطی رسیدگی به تخلفات اتوبوس‌رانی بود که افشین حبیب‌زاده برای حضور در این کمیته انتخاب شد.

  • الزام به ارائه برنامه واکنش اضطراری

بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله آخرین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که به تصویب رسید. زهرا صدراعظم نوری در تشریح این طرح گفت: «افزایش کارایی مدیریت بحران در زمان وقوع بحران، به‌روزرسانی امکانات شهرداری برای مقابله با اثرات زلزله، بهبود فرایند امدادرسانی، افزایش تاب‌آوری شهر برای بازگرداندن وضعیت بحرانی به شرایط عادی از ضروریات تدوین طرح بوده است.»

طبق مصوبه شورا به شهرداری زمانی 3ماهه داده شد تا برنامه عملیاتی خود را در مقابله با بحران در شرایط اضطراری ارائه کند. زهرا نژادبهرام یکی از موافقان این طرح بودکه‌گفت: «در برنامه 5ساله به مخاطرات دیگری همچون سیل و فرونشست زمین نیز اشاره شده که بر همین اساس می‌توان از شهرداری خواست تا لایحه گسترده‌تر ارائه کند.» سیدمحمود میرلوحی اما مخالف چنین طرحی بود. آرش حسینی میلانی دیگر موافق هم گفت:

«پس از زلزله سال قبل تهران، شهرداری برنامه فشرده‌ای را برای مدیریت بحران ارائه کرد و آسیب‌شناسی صورت گرفت. در نهایت پیشنهاداتی ارائه شد تا شهرداری تهران برنامه کیفی‌تری را ارائه کند.» مرتضی الویری در ادامه به سابقه 11ساله این مصوبه اشاره کرد و گفت: «هیچ خروجی از آن تاکنون وجود نداشته و حتی برای آن افرادی خارج از مجموعه پیشنهاد داده شده‌اند. از این روی می‌خواهم تا گزارشی درخصوص عملکرد این کمیسیون ارائه شود.»

رسولی نیز به نکته مهمی اشاره کرد: «به جای صرف وقت برای مناقشات بین بخش مدیریت بحران شهری با سایر بخش‌ها، لایحه مدیریت یکپارچه شهری در کنار مدیریت بحران به‌صورت یکپارچه در قالب طرح یا لایحه از طریق شورای‌عالی استان‌ها پیگیری شود.» سرانجام این طرح به تصویب رسید.

کد خبر 405051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha