همشهری آنلاین: روایت «دهشتناک و تاثیرگذار» ریچارد لوید پری از پیامدهای جانبی فاجعه سونامی سال ۲۰۱۱ ژاپن برنده چک ۲۰ هزار پوندی جایزه ادبی رثبونز فولیو شد.

اشباح سونامی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، آنچه هفت سال پيش در ژاپن اتفاق افتاد، بيش از 16 سانتي‌متر محور زمين را جابه‌جا و اين كشور را چهار متر به آمريكا نزديك‌تر كرد؛ فاجعه‌اي كه 18 هزار شهروند ژاپني را به كام مرگ فرستاد و ميلياردها دلار خسارت برجاي گذاشت. تاثير تمام اين ماجراها بر زندگي مردم ژاپن در كتابي به نام «اشباح سونامي» گردآوري شده كه حاصل شش سال تلاش روزنامه‌نگاري بريتانيايي براي جمع‌آوري روايت‌هاي دست اول از روزهاي پس از سونامي ژاپن است.

«اشباح سونامي» با نام فرعي «مرگ و زندگي در ناحيه فاجعه‌زده ژاپن» كتابي است غيرداستاني از لويد پري كه سال 2017 منتشر شد و با كنار زدن چند رقيب مهم جايزه رثبونز فوليو را برد. دبير نسخه آسيايي تايمز لندن كه سال‌ها در توكيو زندگي و كار كرده، پيش از اين چند كتاب ديگر هم نوشته و تحسين شده است. از رقيب‌هاي داستاني «اشباح سونامي» مي‌توان به «خروجي غربي» محسن حميد، «ذخيره شماره 13» جان مگرگور و «گفتگو با دوستان» سالي روني اشاره كرد.

كتاب لويد پري دو رقيب غيرداستاني هم داشت به نام‌هاي «روزي كه گم شد» نوشته ريچارد بيرد در حوزه خاطره و «روزي روزگاري در شرق» ژيائولو گو. جايزه ادبي فوليو در دوره اول يعني سال‌هاي 2014 و 2015 با همين نام اهدا شد و بعد با حمايت گروه سرمايه‌گذاري رثبونز برگزيدگان خود را معرفي كرد. اين جايزه ابتدا به كتاب‌هاي داستاني اختصاص داشت اما در دو سال اخير كتاب‌هاي غيرداستاني را هم دربر گرفت.

لويد پري كه براي نوشتن «اشباح سونامي» با بازماندگان فاجعه سال 2011 ژاپن ديدار كرده، صدها روايت دست‌اول و مستند گرد آورده است. او در جريان نگارش كتاب به اين باور و درك رسيد كه به عدد انسان‌هاي مصيبت‌زده سوگواري وجود دارد و اين سوگواري‌ها با توجه به شرايط از دست دادن زندگي و عزيزان بيشتر در جزئيات متفاوت هستند. اين گزارشگر و روزنامه‌نگار انگليسي جايزه 20 هزار پوندي خود را شامگاه سه‌شنبه در مراسمي در لندن گرفت.

کد خبر 405029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha