دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقبال به انتخابات شهرداری‌های تونس اگر چه ضعیف بود اما جانی تازه به جریان اخوان المسلمین در قالب حرکت «النهضه» داد و برای اولین بار یک زن النهضه‌ای شهردار پایتخت این کشور شد.

 زن تونسی شهردار پایتخت این کشور شد

به گزارش ايرنا، فهرست جنبش النهضه تونس با کسب 27.5 درصد آرا و 69 کرسی در صدر انتخابات شهرداری های تونس نشست تا بعد از افول اخیر جریان اخوان المسلمین جانی دوباره بگیرد. برخی رسانه های عربی میزان آرای کسب شده النهضه را 33.8 عنوان کردند.

این اولین بار بعد از انقلاب تونس در سال 2011 و به قدرت رسیدن اخوان المسلمین است که خونی تازه به رگ های این جنبش تزریق می شود.

همچنین برای اولین بار زنی به نام سعاد عبدالرحیم توانست آرای پایتخت تونس را در سبد خود بریزد و شهردار آن شود.

عبدالرحیم، نامزد النهضه و یکی از اعضای فعال در جماعت اخوان المسلمین است. او هفته گذشته به رسانه ها گفته بود که پیروزیش در انتخابات شهرداری ها حامل تصویری از جایگاه زن تونسی برای تمام جهان خواهد بود.

بعد از فهرست النهضه که 33.8 درصد آرا را به خود اختصاص داد، جنبش نداء تونس با 25.8 درصد و 55 نماینده شورای شهر در جایگاه دوم قرار گرفت.

حزب «التیار الدیمقراطی» (جریان دموکراتیک) با 3 نماینده 10.7 درصد آرا را تصاحب کرد و آرای مابقی کرسی ها نیز در سبد سایر احزاب اعم از 11 حزب لیبرال و چپ میانه رو و 11 حزب چپ و ناسیونالیست ریخته شد.

کمیته عالی انتخابات تونس اعلام کرد که درهای بیش از 170 مرکز رای گیری از مجموع 4 هزار وپنج هزار و 552 مرکز به علت مسائل و ملاحظه های امنیتی یک ساعت دیرتر باز شد.

رای دهندگان امیدوارند که نمایندگان شوراهای شهرها مشکلات متعدد شهری به ویژه نظافت اماکن عمومی و معضلات زیست محیطی و خدمات شهری را حل کنند.

در 350 دایره شهرداری، 2 هزار و 74 فهرست با هم رقابت کردند که در قالب هزار و 55 فهرست، حزبی، 159 فهرست ائتلافی و 860 فهرست مستقل مشارکت کردند.

نکته قابل ملاحظه در انتخابات شوراهای شهر تونس (شهرداری ها) رقابت بیش از 50 هزار نامزد بود که 52 درصد آنها زیر 35 سال هستند.

میزان مشارکت در این انتخابات اما، چندان پررنگ نبود و بر اساس گزارش کمیته عالی انتخابات تونس از 33.7 درصد تجاوز نکرد.

روز پنجم آبان 1393 نتایج انتخابات پارلمانی تونس پس از سه سال حاکمیت جریان اخوان المسلمین در آن کشور، توجه جهان را به خود جلب کرد. نتیجه انتخابات آن سال برای اخوان المسلمین اصلا راضی کننده نبود؛ انتخاباتی که باجی قائد السبسی را رئیس جمهور کرد.

در آن انتخابات پارلمانی، حزب نداء تونس 83 کرسی پارلمان را به دست آورد و حزب النهضه شاخه سیاسی اخوان المسلمین تونس نیز به 68 کرسی از کل 217 کرسی رضایت داد و برای تشکیل دولت ائتلافی دومین جریان تعیین کننده کشور شد؛ این در حالی است که سه سال پیشتر در انتخابات مجلس موسسان و اولین تجربه دموکراتیک کشور بعد از سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی (2011) برد بلامنازعی را در برابر رقبا تجربه کرده بود.

آن زمان، در نتیجه ای که برخی تحلیلگران از آن با عنوان نشانه آشکار افول سیاسی اخوان المسلمین نام بردند حزب نداء تونس توانست از این جریان پیشی بگیرد. رهبر این حزب باجی قائد السبسی رئیس جمهوری دوره انتقالی بعد از انقلاب تونس بود؛ فردی که به عنوان چهره ای سکولار و طرفدار دولت تکنوکراتی توافقی شناخته می شد.

حالا با گذشت کمتر از 4 سال از کاهش محبوبیت و افول جریان اسلام گرا، ظاهرا النهضه با ترکیب غالب اخوان المسلمینی در آسیب شناسی خود و احیای جایگاهش موفق عمل کرده است و دوباره جای حزب نداء تونس با النهضه عوض شد و اخوانی ها نفسی تازه کردند.

کد خبر 404825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha