مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

سیدمحمد فخار - خبرنگار: نسخه طرح قدیمی و غیرکارشناسی ترافیک تهران سرانجام پیچیده شد و طرح جدید ترافیک پایتخت از ساعت ۶:۳۰ شنبه ۱۵ اردیبهشت اجرایی شد.

ترافیک

 این طرح اگرچه طی ماه‌های اخیر مخالفان جدی در نهادهای مختلف داشت اما سرانجام در محدوده مرکز شهر اعمال شد تا مبنای کنترل ترافیک شهر، رنگ و روی کارشناسی به‌خود بگیرد. طبق مشاهدات خبرنگار همشهری، البته از نخستین ساعات روز اول اجرای طرح، مشکلاتی برای برخی شهروندان پدید آمد که حاصل نداشتن اطلاع کافی و وجود نقاط مبهم فراوان طرح برای مردم بود.

  • ولی افتاد مشکل‌ها!

از نخستین ساعات اجرای طرح ترافیک جدید تهران، خروجی‌های طرح ترافیک با انبوهی از خودروهای ساکنان طرح مواجه شد که انباشت آنها موجب ترافیک شدید و قفل شدن برخی خروجی‌های ترافیک به‌ویژه در محدوده شمالی آن شد. از سویی روز گذشته طی ساعاتی، سامانه اینترنتی طرح ترافیک تهران از دسترس خارج شد. همچنین تعدادی از وانت بارها مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند و نسبت به طرح ترافیک شهرداری تهران معترض بودند که هزینه طرح ترافیک را شهرداری چندین برابر افزایش داده و برای وانت بارها مشکل ایجاد کرده است.

در طرح ترافیک جدید تهران مبالغ دریافتی ثابت نیست و داشتن معاینه فنی برتر و همچنین تردد در ساعات غیرپیک موجب می‌شود شهروندان حداقل پرداختی را بابت ورود به محدوده طرح ترافیک داشته باشند اما بودند شهروندانی که پس از ماه‌ها اطلاع‌رسانی، تازه دنبال نرخ‌ها و ساعت اجرای طرح در مقابل دوربین‌ها بودند و نمی‌دانستند باید چه کنند.

یکی دیگر از مشکلات این بود که ساکنان محدوده طرح ترافیک نمی‌دانستند پس از خروج از طرح ترافیک آیا در طرح زوج و فرد نیز جریمه می‌شوند یا خیر که قطعا پاسخ منفی است و دوربین خروجی در طرح زوج و فرد نصب نشده است و کسی اگر قبل از ساعت 6و نیم صبح از طرح ترافیک خارج شود، در طرح زوج و فرد نیز جریمه نمی‌شود.

  • بدون پرداخت عوارض می‌صرفد؟

نخستین محاسبه‌ای که در طرح جدید ترافیک باید صورت گیرد، این است که آیا مانند گذشته، ورود بدون مجوز به طرح ترافیک صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ پیش از این، خرید روزانه طرح ترافیک حدود 40هزار تومان هزینه داشت اما جریمه ورود به طرح تنها 20هزار تومان بود و صرفه اقتصادی نداشت اما در طرح جدید وضعیت متفاوت است.

طبق محاسبه اعلامی شهرداری، این جریمه نهایتاً ۶۳۲۰۰ تومان ولی براساس محاسبه پلیس روزانه می‌تواند به 200هزارتومان هم برسد. به‌گفته سردار محمدرضا مهماندار، تمام خودروهایی که برای نخستین بار بدون مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، وارد این محدوده می‌شوند، پیامک اخطار دریافت می‌کنند و باید بلافاصله برای ثبت‌نام در سایت تهران من و اخذ مجوز ورود به این محدوده اقدام کنند.

براساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، طبق ماده 18قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درصورت نداشتن مجوز ورود به طرح ترافیک ویژه سال 97راننده‌هایی که وارد محدوده زوج و فرد یا طرح ترافیک اصلی شوند و یا در این محدوده‌ها تردد کنند به‌وسیله سیستم هوشمند و دوربین ترافیکی جریمه خواهند شد.

جریمه طرح ترافیک سال 97به‌ازای هر ساعت تردد در داخل طرح مبلغی معادل 20هزار تومان درنظر گرفته شده است. البته به‌نظر می‌رسد این جریمه اعلامی پلیس راهور که به‌ازای هر ساعت تردد، 20هزار تومان جریمه در سابقه خودرو ثبت می‌شود، همانطور که در سنوات قبلی اجرایی نشده، برای امسال هم قابلیت اجرایی نداشته باشد. براساس محاسبه شهرداری اما علاوه بر 20هزار تومان جریمه روزانه، مبلغ عوارض روزانه نیز به‌حساب متخلف محاسبه می‌شود و وی باید در واقع بیش از 60هزار تومان جریمه بپردازد.

کد خبر 404735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha