همشهری آنلاین: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طرح تحول نظام سلامت، متعلق به مردم ایران است و کسی نمی‌تواند آن را پس بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 به گزارش همشهري آنلاين، محمد آقاجاني افزود: طرح تحول نظام سلامت، مطالبه‌ای عمومی است و استمرار خواهد داشت. رئیس جمهور نیز به کارگزاران دولت تاکید کرده است که این طرح از اولویت‌های دولت دوازدهم است و در هر شرایطی باید آن را ادامه داد. نوع تخصیص منابع در شکل اجرای آن موثر است.

او اظهار داشت: در طرح تحول سلامت، هر چه انجام شده، قوانین ۲۰ سال معطل مانده کشور است اما باید بپذیریم کشور در همه حوزه‌ها دچار بحران مالی است و روزهای دشواری را سپری می‌کند.

  • چرايي افزایش هزینه بیمه‌ها در طرح تحول نظام سلامت

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اظهار داشت: دلیل افزایش هزینه بیمه‌ها در طرح تحول سلامت، کاهش هزینه‌های غیرقانونی است. پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت مردم در مطب‌ها پولی به نام زیرمیزی و حق جراح خارج از پرونده پزشکی خود پرداخت می‌کردند، خرید دارو و لوازم پزشکی از طرف خود مردم و به صورت نقد صورت می‌گرفت و بیمه آن را پوشش نمی‌داد. علاوه بر آن بیمار در بیمارستان ۳۷ درصد از هزینه خدمات را از جیب خود پرداخت می‌کرد در حالی که طبق قانون مصوب سال ۷۴ این رقم باید ۱۰ درصد باشد.  امروز همه خدمات و پرداختی‌ها در بیمارستان‌ها در پرونده بیمار ثبت می‌شود و پول زیرمیزی کاهش یافته است.

آقا جاني گفت: رشد هزینه‌ها، رشدی منطقی است. اتفاقی که افتاده این است که مردم قبلا برخلاف قانون، از جیب خود برای درمان پول می‌دادند در حالی ‌که براساس قانون باید بیمه نه مردم، هزینه‌ها را متحمل می‌شد.

  • رشد هزینه‌ها در طرح تحول سلامت منطقی است

او افزود: افزایش طول عمر، افزایش تکنولوژی‌های پزشکی و افزایش خدمات از عوامل مهم افزایش هزینه‌های پزشکی است . با در نظر گرفتن این سه عامل،  می‌توان رشد هزینه‌ها در طرح تحول سلامت را منطقی ارزیابی کرد.

  • راه اندازي معاونت اجتماعي، اقدامي مثبت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در دولت یازدهم اتفاقات خوبی در حوزه سلامت افتاد. یکی از این اقدامات راه‌اندازی معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت بود. با اين اقدام دیدگاه توجه اجتماعی به بهداشت مورد توجه قرار گرفت.

  • برنامه‌هاي آينده دانشگاه علوم پزشكي تهران

آقاجاني درباره برنامه‌های آینده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم گفت: بسته‌های تحول آموزش دو سال است که طراحی شده و یکی از برنامه‌های ما اجرای ماموریت محور این بسته‌ها است. حرکت به سمت مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، ایجاد مرکز مهارت‌های بالینی و راه‌اندازی مرکز امور هیات علمی، عمق بخشیدن به پژوهش‌های حوزه پزشکی، توجه به شرکت‌های دانش بنیان، توجه به پژوهش در حوزه نظام سلامت، ماموریت‌گرا شدن در این زمینه، توجه به پژوهش در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و زیرساخت‌های پژوهشی اجرایی از ديگر برنامه‌هاي ماست.

  • ۱۱ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی فعال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  در حوزه تحت پوشش خود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی فعال دارد که ۴۷۰۰ تخت آن دولتی است. طبق سند درمان ۱۴۰۴ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید ۲۱ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی داشته باشد و تعداد تخت‌های دولتی نیز به ۱۰ هزار و ۱۰۰ مورد افزایش پیدا کند.

  • فرسودگی بیش از ۶۰ درصد مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

آقاجانی گفت: با اشاره به فرسودگی بیش از ۶۰ درصد مراکز درمانی این دانشگاه فرسوده است. مقاوم سازی این مراکز ارزش اقتصادی ندارد و تنها راه ساختن مراکز جدید است که در برابر زلزله مقاوم باشند. در کنار بیمارستان‌های موجود نیز قرار است ساختمان‌های جدیدی بسازیم. ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی جدیدی در دستور کار است که امیدواریم در سال جدید به بهره‌برداری برسد.

  • اجرای راهنمای بالینی دشوار است

او درباره علت تاخیر در اجرای راهنماهای بالینی گفت: گفتن راهنمای بالینی شیرین است اما اجرای آن دشوار است چون مربوط به تغییر سبک طبابت است. در دنیا تغییر راهنمای بالینی در مسیری علمی و کاملا تدریجی انجام شده است. وزارت بهداشت بخشی از این راهنماها را با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین کرده است، اما این موضوع باید از روز اول دانشجویی آغاز شود. در حوزه پزشکی کارها بخشنامه‌ای، اداری و دستوری نیست. با این حال عزم جدی در اجرای این راهنماها وجود دارد.

کد خبر 404721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha