یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: منطقه مرده یا بدون اکسیژن بسیار وسیعی در دریای عرب کشف شده‌است که بزرگترین نمونه از این مناطق در سرتاسر جهان به شمار می‌رود.

خلیج فارس

براساس گزارش لايو‌ساينس، مناطق مرده، مناطق بدون‌اكسيژن يا بسيار كم‌اكسيژن از اقيانوس هستند كه موجودات زنده بسيار محدودي توانايي بقا در آن را دارند. اين مناطق در اعماق 200 تا 800 متري اقيانوس ايجاد مي‌شوند، جايي كه هجوم مواد مغذي شيميايي باعث افزايش رشد جلبك‌ها مي‌شوند و اين افزايش رشد باعث افزايش جذب اكسيژن آب خواهد شد.

اين منطقه بدون اكسيژن وسيع اولين‌بار چند دهه پيش در خليج عمان كشف شد اما آخرين بار در دهه 1990 مورد تحقيق و بررسي قرار گرفت. اكنون محققان باري ديگر اين منطقه را مورد برسي قرار داده و دريافته‌اند منطقه مرده با سرعتي بالاتر از حد انتظار درحال وسيعتر شدن است و نگراني‌هاي جدي  را براي ماهيگيران محلي و اكوسيستم منطقه ايجاد كرده‌است.

به گفته محققان اين منطقه از اقيانوس درحال خفگي است، همه موجودات زنده،‌ از ماهي‌ها گرفته تا گياهان دريايي براي بقا به اكسيژن نياز دارند پس نمي‌توانند در اين منطقه زندگي كنند.

خليج عمان كه وسعتي برابر 181 هزار كيلومتر مربع دارد، درياي عرب را به خليج فارس متصل مي‌كند و به دليل ناپايداري‌هاي سياسي و خطر راهزنان دريايي در منطقه دسترسي به اين مكان براي محققان دشوار شده‌بود. اما اكنون يك جفت زيردريايي روباتيك به نام گلايدرهاي دريايي به دانشمندان امكان دادند اين منطقه را از راه دور بررسي كنند. اين تجهيزات اكتشافي خودكار كوچك و سبك‌وزن هستند و اگرچه انرژي بسيار كمي مصرف مي‌كنند، مي‌توانند هزاران كيلومتر را پيموده و در عمق هزار متري به تحقيق بپردازند.

اين دو كاوشگر براي هشت ماه به بررسي اعماق خليج عمان پرداخته و ميزان اكسيژن موجود در آب را ثبت كردند و داده‌هاي خود را از طريق ماهواره ارسال كردند. محققان سپس از مدل‌هاي رايانه‌اي براي تصويرسازي جريان‌هاي اقيانوسي و اكسيژني كه در اين منطقه در گردش است استفاده كردند و دريافتند مناطق كم‌اكسيژن رشدي غيرمنتظره داشته‌اند.

درياي عرب زيستگاه گونه‌هاي متعددي از ماهي‌ها است كه در ميان آنها گونه‌هايي كه با شرايط كم‌اكسيژني تطبيق يافته‌اند نيز به چشم مي‌خورد. اما تحقيقات جديد نشان مي‌دهندميزان كمبود اكسيژن در خليج عمان وخيم‌تر از حد تصور است و اين وضعيت نه تنها براي موجودات دريايي،‌بلكه براي انسان‌ها نيز عواقبي جبران‌ناپذير خواهد داشت.

کد خبر 404672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha