همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه در بخش مصرف برق، آمار و اطلاعات ناامید کننده است گفت با توجه به وضعیت بارش‌ها و کاهش آب سد‌ها، مردم در سال جاری باید خودشان انتخاب کنند که یا با رعایت مصرف سال را بگذارنیم یا مجبور به برنامه خاموشی شویم.

توانیر مصرف برق

به گزارش  تسنیم، تابستان سختی برای تأمین برق مورد نیاز روزهای پیک در پیش داریم. ظرفیت عملی تولید برق کشور از ابعاد گوناگون، جوابگوی نیاز مصرفی پیش‌بینی‌شده در روزهای پیک مصرف تابستان نیست.

تولید عملی نیروگاه‌های حرارتی با وجود ظرفیت اسمی حدوداً 63 هزار مگاواتی، در شرایط آمادگی کامل چیزی در حدود 44 هزار مگاوات است.

تولید عملی در بخش نیروگاه‌های برقآبی با وجود ظرفیت اسمی 11 هزار مگاواتی، امسال به‌خاطر کاهش شدید بارش‌ها و به‌تبع آن کاهش قابل توجه حجم روان‌آب‌ها و ورودی سدها، چیزی در حدود 5 هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود.

تولید در بخش اتمی حدود 1000 مگاوات (نزدیک به ظرفیت اسمی) و تولید در بخش‌های تولیدپراکنده و تجدیدپذیر چیزی در حدود 1400 مگاوات (در بهترین حالت) و حدود 400 مگاوات نیز در نیروگاههای کوچک دیزلی تولید خواهیم داشت.

در مجموع چیزی در حدود 51 هزار و 800 مگاوات تولید عملی برق (در صورت تحقق 100درصدی کسب آمادگی و در مدار بودن بخش های مختلف تولید) در روزهای پیک سال جاری پیش‌بینی می‌شود، در حالی که پیش‌بینی رسیدن مصرف برق در زمان پیک 97 به بالای 58 هزار مگاوات را داریم.

می‌توان گفت در صورت تحقق تولید 51 هزار و 800 مگاواتی، نیاز به بیش از 6 هزار مگاوات پیک‌سایی و مدیریت مصرف داریم تا کشور دچار خاموشی نشود.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص شرایط صنعت برق در سال 97 گفت: علی‌رغم فشارها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، آمار و اطلاعاتی که از فعالیت صنعت برق استخراج می‌شود بسیار امیدوارکننده ولی در بخش مصرف برق، این آمار و اطلاعات ناامید کننده است و باید در زمینه مدیریت مصرف کارهای بیشتری صورت گیرد و موضوع مدیریت مصرف، مهمترین اولویت صنعت برق در سال جاری است.

وی افزود: امروزه شرایط دشوار است و باتوجه به خشکسالی باید مصرف برق مدیریت شود که اگر مصرف برق مدیریت نشود، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: برای مدیریت مصرف برق دو راه بیشتر نداریم، یا باید مدیریت مصرف اجباری مثل خاموشی اعمال کنیم و یا باید خودمان در مصرف برق مدیریت داشته باشیم تا با قطعی برق مواجه نشویم.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز اخیراً در خصوص وضعیت برقی امسال، تأکید کرده بود که پیک بار مصرف برق امسال (نسبت به سال قبل) نباید رشد پیدا کند.

با توجه به این اظهارات و با استناد به آمار ذکرشده، مردم در تابستان سال جاری دو انتخاب دارند؛ یا تحمل بروز خاموشی‌ها در گرمای تابستان و یا اعمال مدیریت مصرف و اصلاح روند مصرف برق.

کد خبر 404501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha