جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
۰ نفر

همیشه یکی از جذابیت‌های نمایشگاه کتاب‌هایی است که ناشران برای اولین بار عرضه می‌کنند و با گرفتن مراسم رونمایی و جشن امضا افراد زیادی را راهی غرفه‌های خود می‌کنند.

کتاب

ناشران امسال با وجود افزایش قیمت دلار، و به تبع آن، افزایش قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ و صحافی، باز هم کارهای نویشان را به نمایشگاه رساندند تا برای مخاطب‌های قدیمی‌شان اثری نو عرضه کنند. اینجا به چند عنوان از آثار مهم اشاره کرده‌ایم.

امسال 3 جلد کتاب با عنوان «این کیمیای هستی» که شامل نوشته‌های دکتر درباره حافظ و البته مجموعه درس‌گفتارهای او در دانشگاه تهران است، در نشر سخن منتشر می‌شود. برای خرید این سه جلد باید 175 هزار تومان ناقابل! داشته باشید ولی ارزشش را دارد. چون برای اولین بار است که مجموعه نوشته‌های دکتر درباره حافظ در دو مجلد منتشر می‌شود (هرچند قبلا یک جلد آن در نشر دیگری به چاپ رسیده بود.) خبر بهتر این که اگر به نشر کارنامه هم سر بزنید، کتاب «رسوم دارالخلافه» را با ترجمه دکتر می‌توانید بخرید. این کتاب هم از بعد از دهه 60 تاکنون، برای اولین بار است که به چاپ می‌رسد.

ده سال پیش رمان نه چندان طولانی «طریق بسمل شدن» برای دریافت مجوز راهی وزارت ارشاد می‌شود و همان جا خاک می‌خورد تا الان که بالاخره مجوز انتشارش صادر شده است. البته الان تغییرات اندکی روی آن انجام شده، ولی در مجموع اثری است که خود دولت آبادی خبر انتشارش را داده و باید منتظر بازخوردها از آن ماند. گویا این کتاب سکانسی از جنگ را نشان می‌دهد. حتما می‌دانید که دیگر آثار دولت‌آبادی را هم از نشر چشمه می‌توانید بخرید.

  • سمفونی مردگان / عباس معروفی/ نشر ققنوس

این کتاب از سال 80 تا امروز، 29 بار تجدید چاپ شده است، اما خبر جدید این است که امسال نشر ققنوس و آوانامه آن را به صورت صوتی با صدای حسین پاکدل منتشر کرده‌اند تا طرفداران کتاب‌های معروفی جور دیگری بتوانند مخاطب «سمفونی مردگان» باشند. این نسخه کلا 14 ساعت است و به خاطر ظرافت‌های زبانی عباس معروفی در این رمانش شاید یک سری از مخاطبان این کتاب صوتی، به سراغ نسخه مکتوب آن در نشر ققنوس بروند.

  • در سوگ و عشق یاران / شاهرخ مسکوب / نشر فرهنگ جاوید

طرفداران شاهرخ مسکوب می‌توانند کتاب جدیدی از او را که شامل سوگنامه‌هایش است، خریداری کنند. ماجرا از این قرار است که سه سوگنامه مسکوب به یاد سهراب سپهری، هوشنگ مافی و امیرحسین جهانبگلو در سال 1994 در کتاب «خواب و خاموش» منتشر شده بود. بعدها آقای حسن کامشاد دو سوگنامه دیگر او درباره اسلام کاظمیه و محمدجعفر محجوب را هم به این کتاب اضافه می‌کند. حالا هر پنج تایشان با اجازه رسمی برای اولین بار منتشر می‌شود.

  • باد و کاه / محمدرضا بایرامی / نشر نیستان

این بار محمدرضا بایرامی قهرمان رمانش را که پسری نوجوان است در دل یک روستا توصیف می‌کند که شاهد اتفاق‌های سال‌های پرالتهاب منتهی به انقلاب است. وقتی که به غرفه نشر نیستان رفتید، حتما سراغ دیگر کتاب‌های جدیدشان را بگیرید. چون هم آثار مختلفی در سال 96 منتشر کرده‌اند و حتی برای نمایشگاه آثار جدیدی دارند؛ مثل «لبه آب» از هادی خورشاهیان، «پرواز درناها» از داود غفارزادگان و البته رمان «نفر هفتم» از مرسده کسروی.

  • هزار توی سعودی / کران الیوت هاوس / ترجمه: نگار باغبانی و ابراهیم موسوی / نشر اسم

الیوت هاوس به دنیای سعودی‌ها رفته و بیش از 35 سال با مردمانش در سطوح مختلف اجتماعی نشست و برخاست داشته و حاصل تمام تجربیاتش چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اجتماعی، در قالب کتاب هزارتوی سعودی منتشر شده است. او کتابش را سال 2012 یعنی اواخر سلطنت ملک عبدالله نوشت و برای بحران‌هایشان راهکارهایی ارائه داد. گویا بعضی از این راهکارها الان اجرایی شده است. راستی نشر اسم هم امسال حدود 10 کتاب جدید دارد.

  • شاقول اندیشه / سید محمد حسینی‌نژاد / نشر ققنوس

آنهایی که طرفدار علم منطق هستند، می‌توانند این کتاب جدید را بخرند و منطق کلاسیک را در قالب داستان بیاموزند. در علم منطق قرار است که ما شیوه فکر کردن را بیاموزیم. انگار منطق مثل شاقول یا معیاری است تا هنگام فکر کردن به اشتباه نیفتیم. پس منطق یک ابزار است. حالا اگر این ابزار در قالب داستان کوتاه توضیح داده شده باشد، جذابیتش هم بیشتر می‌شود.

  • با هم، همین و بس/ نوشته آنا گاوالدا / ترجمه ناهید فروغان / نشر ماهی

نشر ماهی یکی از گزینه‌های خوب است که باید نامش را در نمایشگاه به ذهن‌تان بسپارید تا رمان‌های متنوعش را با قیمت مناسب خریداری کنید. اگر قبلا رمان «کاش کسی جایی منتظرم باشد» یا «دوستش داشتم» را خوانده‌اید و دوست داشته‌اید، بدانید که الان ماهی کتاب دیگری از همین نویسنده با نام «با هم، همین و بس» منتشر کرده.
البته، نشر ماهی رمان «تعویذ» از روبرتو بولانیو را هم به نمایشگاه می‌رساند. این کتاب، ماجرای زنی است که اواخر دهه 60 از اروگوئه به مکزیک مهاجرت می‌کند و در محافل روشنفکری آنجا روزگار می‌گذراند.

  • بر امواج / مارگارت اتوود / ترجمه: نسترن ظهیری / نشر ققنوس

طرفداران مارگارت اتوود در نشر ققنوس می‌توانند رمان جدیدی که از این نویسنده ترجمه شده خریداری کنند. این رمان «بر امواج» نام دارد که در آن ماجرای زنی نقل می‌شود که سعی می‌کند گذشته‌هایش را کلا فراموش کند و زندگی نویی برای خودش دست و پا کند. اما ناگهان پدرش ناپدید می‌شود و او برای کمک کردن به خانواده و پدرش، مجبور می‌شود دوباره به گذشته‌هایش بازگردد و با آنها مواجه شود.

  • حرمسرای قذافی / انیک کوژان / ترجمه: بیژن اشتری / نشر ثالث

بیژن اشتری کتاب‌های مختلفی درباره دیکتاتورها ترجمه کرده اما خودش معتقد است که این اثر از حیث خشونت و خباثت واقعا بی‌نظیر است. آنیک کوژان در این کتابش خواننده را به پشت دیوارهای حرمسرای مخوف معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، می‌‌برد و ابعاد عجیبی از زندگی او را برملا می‌کند. این کتاب جوایز متعددی نصیبش شده و نشریاتی مثل لوموند و اکسپرس از آن بارها تقدیر کرده‌اند.

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» مدت‌های طولانی است که در فهرست پرفروش‌های کتاب قرار دارد. این که اثر برای عادل فردوسی پور بوده و همین یکی از عوامل دیده شدن آن است، چندان بی‌راه نیست. اما بی‌انصافی است اگر بگوییم که کتاب خواندنی نبود. دوبلی در کتابش کلی راهکارهای جالب برای درست اندیشیدن به ما یاد می‌دهد که اتفاقا به کار زندگی‌مان می‌آید. حالا فردوسی‌پور با همان تیم قبلی کتاب «هنر خوب زندگی کردن» را هم ترجمه کرده و در نمایشگاه منتشر می‌شود.

  • رادیو سکوت / آلیس آزمن / ترجمه: ثمین نبی‌پور / نشر نون

آلیس آزمن دراین رمان که دومین اثرش هست، در قالب داستانی خلاقانه به روابط انسانی در دنیای مجازی می‌پردازد. او از آدم‌هایی صحبت می‌کند که وقتی از دنیای مجازی به همان دنیای قدیمی که همیشه دیگران در آن زندگی کرده‌اند، می‌رود، از هویدا کردن خود واقعی‌شان هراس دارند. گویا روزنامه تایمز در وصف این رمان گفته که: رادیو سکوت، «ناتور دشت» عصر دیجیتال است. حالا طرفداران سلینجر باید این اثر را هم بخوانند و نظر بدهند که واقعا همین طور است یا خیر.

  • ریگستان / شهزاده سمرقندی / نشر معین

رمان ریگستان را یک نویسنده تاجیکی مقیم هلند با نام شهزاده سمرقندی نوشته است. او در این اثرش درباره فروپاشی شوروی سابق و تبعاتش در تاجیکستان صحبت کرده است. حوادث اصلی رمان در اطراف میدانی با نام ریگستان در شهر تاریخی سمرقند می‌گذرد. خانم سمرقندی از جوان‌های انقلابی سخن می‌گوید که رویاهایی برای آینده بهتر در سر می‌پرورانند. البته نشر معین کتاب «تاریخ موسیقی خاور زمین» نوشته هنری جورج فارمر را هم با ترجمه بهزاد باشی منتشر کرده است.

  • زندگی و زمانه آیت الله شهید بهشتی / نشر سایان

نشر سایان در نمایشگاه امسال بیشتر از 60 عنوان کتاب دارد که حداقل 33 عنوان آن در سال 96 چاپ شده و حدود 10 عنوان برای اولین بار در نمایشگاه عرضه می‌شود. آنهایی که کتاب‌های زندگی و زمانه آیت الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی را در این نشر دیده‌اند، امسال می‌توانند کتابی در همان قالب درباره شهید بهشتی بخوانند. در این اثر تعداد زیاد عکس‌ها و سندهای دست اول منتشر شده و نویسنده سعی کرده اثر را فارغ از هر نوع جبهه‌گیری سیاسی بنویسد.

  • پارچه فروش عاشق / محمد صالح علا / نشر نیماژ

نشر نیماژ امسال هم تعداد زیادی داستان کوتاه منتشر کرده و هم شعر و نمایشنامه. غیر از کتاب «پارچه فروش عاشق» که مجموعه یادداشت‌ها و مقالات محمد صالح علا است، این نشر 3 کتاب هم در حوزه ادبیات داستانی به چاپ رسانده است؛ در واقع سه بوطیقا.
یکی از آنها کتابی است که کوروش اسدی درباره غلامحسین ساعدی نوشته، یکی کتابی که ابوتراب خسروی در حاشیه داستان نوشته و یکی هم کتابی که آرش آذرپناه درباره تمثیل در داستان کوتاه نوشته. غیر از این، مجموعه داستان «کشتن به سبک خانگی» از افسانه احمدی، «دوازده نت برای سکوت» از کیوان صادقی، و رمان «هشت پیانیست» از مهدی بهرامی هم در این نشر برای اولین بار منتشر شده است.

  • جان جوانی / افشین مقدم / نشر نگاه

امسال در نشر نگاه هم خبرهای خوبی هست. یک دسته از این خبرها در حوزه شعر است و یک دسته هم در حوزه داستان و رمان و... مثلا در حوزه شعر علی معصومی اشعار بورخس را با نام «رز زرد» ترجمه کرده و مجموعه ترانه‌های افشین مقدم با نام «جان جوانی» منتشر می‌شود. از طرفی، علاقمندان به آثار هاینریش بل، می‌توانند کتاب «آدم کجا بودی؟» را با ترجمه متن آلمانی این رمان از سارنگ ملکوتی بخوانند. البته «مرد کابل» نوشته سدریک بابل را هم ابوالفضل الله دادی ترجمه کرده است.

کد خبر 404491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha