همشهری آنلاین: نیرو‌های امنیتی عراق در اولین سالگرد اعدام صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور به حالت آماده باش درآمدند.

به گزارش بی بی سی، انتظار می‌رود، روز یکشنبه 31 دسامبر، مقارن با اولین سالگرد اعدام دیکتاتور سابق عراق هوادارن صدام حسین در شهر تکریت و در نزدیکی محل دفن وی که در این شهر واقع است، تجمع کنند.
 
مقامات عراقی نیز اجازه داده‌اند، تعدادی از هواداران صدام به شهر تکریت بروند. جنازه  صدام حسین پس از اعدام به شهر تکریت انتقال داده شد و در کنار گور فرزندانش که توسط نیرو‌های آمریکایی در سال 2003 کشته شده بودند، دفن شد.[آغاز یک پایان در همشهری‌آنلاین؛ پس از اعدام صدام]

عبدالکریم خلف سخنگوی وزارت کشور عراق گفت: در گذشته مردانی از صدام حمایت می‌کردند و اکنون نیز تعدادی از آن‌ها باقی مانده‌اند. سخنگوی وزارت کشور عراق با اشاره به احتمال حضور تعدادی از طرفداران صدام در نزدیکی گور وی افزود: ما آماده‌ایم تا در صورت آسیب دیدن شهروندان عراقی، اقدامات طرفدارن صدام را ناکام بگذاریم.

مقامات عراقی معتقدند، اعدام صدام تمام امید‌ها مبنی بر این که وی روزی به قدرت بازخواهد گشت را در میان هوادارانش از میان برد. مقامات عراقی همچنین بر این باورند که اعدام صدام سبب شد تا تعداد زیادی از وفاداران وی به جای حمایت از شورشیان به روند سیاسی در عراق بپیوندند.

صدام حسین در دادگاهی که به منظور رسیدگی به جرایم سران دولت سابق عراق برپا شده بود، به جرم کشتار 150 نفر از شیعیان در شهر دجیل به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام وی نیز در سحرگاه روز 31 ردسامبر 2006 به اجرا درآمد. این در حالی است که همچنان تعدادی از مقامات دولت سابق عراق از جمله سلطان هاشم الطایی وزیر دفاع سابق عراق و حسین رشید التکریتی یکی  از  مقامات سابق ارتش این کشور نیز در انتظار اجرای حکم اعدام خود به سر می‌برند.

اما مهمترین فرد در انتظار اعدام علی حسن المجید موسوم به علی شمیایی است که به جرم صدور فرمان حمله شیمایی علیه مردم ساکن در مناطق کرد نشین در سال 1988 به اعدام محکوم شده است.

این درحالی است که جنایات صدام و اعضای سابق دولت عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران و جنگ علیه کویت، مورد رسیدگی قرار نگرفت.

کد خبر 40426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز