یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

عاطفه حسین‌زاده - خبرنگار: باغداران شمیرانی از سرمای بی‌سابقه فصل بهار و بارش برف، خسارت‌های زیادی دیدند و حدود ۵۰ ‌درصد از شکوفه‌های درختان گیلاس و آلبالوی این بخش از شمیرانات دچار یخ‌زدگی شد.

خسارت باغداران

بخش لواسانات و رودبارقصران شمیرانات به‌عنوان قطب تولید گیلاس، مقام نخست در کشور و استان را داراست و در سال‌های اخیر باغداران شمیرانی با برداشت بیش از 61 هزار تن گیلاس از باغ‌های شمیرانات، مقام نخست تولید گیلاس در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در حالی که باغداری مهم‌ترین شغل و منبع درآمد برای کشاورزان این بخش به شمار می‌آید، خسارت‌های وارده به باغ‌های لواسانات و رودبار قصران نگرانی‌هایی را برای باغداران به دنبال داشته است. «سید ابوالقاسم میرمحمد میگونی» از باغداران میگون می‌گوید: «سرمای دیررس در فصل بهار سبب آسیب رسیدن به درختان میوه و جوانه‌های ضعیف و تازه بیدار شده می‌شود.

این سرما در محصول باغ‌های ما که منبع درآمد کشاورزان و باغداران در این مناطق است، تأثیرگذار بوده و خسارات قابل توجهی وارد می کند. متأسفانه بیشتر باغداران این محدوده، از طرف اداره جهاد و کشاورزی رودبار قصران بیمه نشده‌اند و همین موضوع نگرانی آنها را بیشتر کرده است.» او افزود: «با بارش برف در اواخر فروردین امسال، دمای شمیرانات و لواسانات به زیر صفر درجه رسید و جوانه‌ها و میوه‌های درختان به‌ویژه گیلاس و آلبالو در دمای زیر صفر آسیب دیدند.»

«‌‌رضیه پرورده» از باغداران روستای ایرا در لواسان می‌گوید: «پاشیدن محلول ترکیبی باکتری و قارچ و آب وروغن وولک روی درختان، شخم زدن زمین‌های زراعی و جدا کردن علف‌های هرز، گرم کردن باغ توسط بخاری‌های باغی، ایجاد باد شکن در اطراف باغ، روشن کردن آتش با هیزم برای گرم کردن فضای باغ و نیز استفاده از ضدیخ‌های طبیعی می‌تواند در کاهش سرمازدگی درختان مؤثر باشد اما طبیعی است که باغداران نیاز به امکانات و هزینه کافی برای کاهش سرمازدگی درختان دارند و برای همه باغداران امکان مقابله با سرما وجود ندارد.»

او مشکل بیمه باغداران را یکی از مهم‌ترین موضوعات می‌داند و می‌افزاید: «متأسفانه بیشتر باغداران بیمه نشده‌اند و اطلاع‌رسانی اداره کشاورزی درمورد بیمه بسیار ضعیف بوده است. برای حمایت از باغداران، وام و بودجه‌ای نیز در نظر گرفته نشده تا بتوان با خرید تراکتور فضای وسیع باغ‌ها را شخم زد. مسئولان فقط در زمینه مشاوره و راهنمایی کارشناسان کشاورزی، خدماتی را ارائه داده‌اند.»

«‌‌حمید بهنام» کارشناس بازنشسته کشاورزی در مورد سرمازدگی باغ‌ها می‌گوید: «بارش برف در فصل بهار از اتفاق‌های اقلیمی نادر است. به جرئت می‌توان گفت 50‌درصد محصولات درختان هسته‌ای آلبالو، گیلاس، هلو و شلیل براثر سرمازدگی ازبین رفته است. خوشبختانه باغ‌های بادام به دلیل آنکه اردیبهشت شروع به شکوفه زدن می‌کنند در سرمازدگی اخیر درمعرض آسیب نبودند و شکوفه‌های درختان دانه‌ای سیب و گلابی نیز خسارت آنچنانی ندیده اند.» او افزود: «بهتراست باغداران قبل از شروع کاشت درختان، از کارشناسان کشاورزی مشورت بگیرند تا هم محصولات بیشتری تولید کنند و هم با توجه به اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی کمتر خسارت ببیند.»

«سعیده سعیدی» کارشناس اداره جهاد کشاورزی لواسان درباره میزان خسارت به باغ‌های شمیران گفت: «کارشناسان این اداره، بررسی‌های خود برای اطلاع از میزان خسارت سرمازدگی احتمالی و نیز توصیه‌های لازم به باغداران را آغاز کرده‌اند. دمای هوا چندین بار در شب و روزهای آینده بر مبنای پیش‌بینی هواشناسی به زیر صفر خواهد رفت، اما فعلاً نمی‌توان درمورد خسارات احتمالی قضاوت کرد و باید با بررسی کارشناسان تا چند روز آینده این پاسخ را داد.»

او در خصوص بیمه باغداران افزود: «با شروع فصل زمستان تا تاریخ 15 بهمن به تمام باغداران شرایط و مهلت بیمه باغ‌هایشان را اعلام کردیم، اما متأسفانه استقبال نشد به‌طوری که از 7 هزار و 24 هکتار باغ در لواسان، فقط 60 هکتار باغ، بیمه شده است. اسفند ماه نیز دوره‌های آشنایی مقابله با سرمازدگی محصولات را برای باغداران لواسان و رودبارقصران برگزارکردیم، ولی تعداد کمی از باغداران شرکت کردند. گیلاس شمیرانات رتبه اول در کشور را داراست و امیدواریم با تعامل و همکاری بیشتر میان باغداران و مسئولان بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.»

کد خبر 404131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha