همشهری آنلاین: رئیس کمیته ایمنی و حمل ‌و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی از پیمانکاران و مالکان ساختمان‌ها پس از اخذ مجوز ساختمان، لوازم ایمنی آتش‌نشانی که اجاره‌ای است را پس می‌فرستند. وی همچنین از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در شمال شهر خبر داد

ساخت و ساز

به گزارش مهر، شهربانو امانی از شناسایی ۲۴۳ ساختمان بسیار ناایمن خبر داد و گفت: ساختمان‌های ناایمن هم سرمایه‌های بسیار مهم مادی و هم مانند پلاسکو، سرمایه‌های معنوی مردم را از بین می‌برند.

وی درباره وضعیت ساختمان‌های ناایمن افزود: یک بخش، ساختمان‌هایی هستند که از دیرباز در تهران ساخته و به مرور زمان فرسوده شده‌اند و بخش بعدی نیز ساختمان‌هایی هستند که بعدها ساخته شدند اما از نظر ایمنی ساختمان، مشکل دارند.

رئیس کمیته ایمنی و حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در این زمینه قانون وجود دارد اما برای اجرای قانون اهتمامی وجود ندارد، گفت: در مورد ساختمان پلاسکو، مالک بنیاد مستضعفان بود و شهرداری بارها در این زمینه تذکر داده بود. این در حالی است که به دیگر مراکز تجاری نا ایمن هم بارها تذکر داده شده اما همچنان نسبت به آن‌ها بی توجهی می‌شود.

امانی با اشاره به اینکه برخی از شهرداران در این زمینه اقدام به پلمب ساختمان‌های نا ایمن کرده‌اند، گفت: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری تهران، اتاق اصناف و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در بحث ایمنی ساختمان ورود کنند، چراکه برخی از این آتش‌سوزی‌ها قابل پیش‌بینی است.

رئیس کمیته ایمنی، حمل ‌و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در اجرای قانون نظارت بر ساختمان های ناایمن اهتمام قانون وجود ندارد، گفت: ما در مجلس بحث کهنه شهر تهران و مقاوم سازی ساختمان‌های عمومی از جمله مکان‌های عمومی و بیمارستان‌ها را داشتیم، لذا باید عزم و اراده جدی برای اجرای قانون اتخاذ شود.

امانی عنوان کرد: بیشترین ساختمان‌های ناایمن در مرکز شهر قرار دارند که بیش از سه هزار کیلومتر مربع بافت فرسوده را تشکیل داده اند.

وی افزود: حال که دولت هم موافق نوسازی بافت فرسوده است، باید دید که چگونه می‌خواهد این بافت ناکارآمد را احیا کند، آیا در ساخت و ساز هدف فقط ساختاری است یا نرم افزاری؟از این رو، باید تبدیل بافت فرسوده به منطقه‌ای که قابل زیست باشد، در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید در امر ساختمان‌سازی مدل‌های جدید را که معمولا TOD بوده و در بسیاری از کشورها اجرایی شده است در نظر گرفته شود، گفت: نتیجه این امر بازگشت آرامش به پایتخت و زیست پذیر کردن شهر تهران است.

امانی با بیان اینکه مدل‌های حمل و نقل عمومی، انسان مداری و تلفیق محله محوری اهدافی است که باید پیاده شود، عنوان کرد: معتقدم دولت حتما در ارتباط با بافت فرسوده نظراتی دارد و نگاهی به اسناد مختلف جامعه می‌کند.

وی افزود: در کشورهای دیگر بافت حاشیه شهر را به مکانی تبدیل می‌کنند که هم به لحاظ ارزش افزوده دارای ارزش می‌شود و هم مردم می‌توانند، زیست پذیری و آرامش شهر را با اجرای بهترین الگو احساس کنند.

امانی با اشاره به اینکه در برخی از مناطق مثل شمال شهر تهران بلندمرتبه‌سازی صورت گرفته است، عنوان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی نیز در آن محدوده ساخته شده است که باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت به خواسته رئیس جمهور مبنی بر مقاوم سازی ساختمان های عمومی توجه کند. در مجلس برای این امر بودجه تعیین شده بود، لذا اجرایی شدن قانون می‌تواند در ایمن زیستن مردم تهران کمک کند.

وی افزود: اگر آیین نامه ۲۸۰۰ طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله را اجرا و دستگاه‌های نظارتی بر آن اعمال قانون کنند، شهروندانی که می خواهند مهم‌ترین سرمایه زندگی‌شان را بخرند، با اطمینان بیشتری هزینه آن را پرداخت خواهند کرد.

امانی ادامه داد: شهروندان همان طور که باید در خصوص متراژ بدانند، باید از نظر ایمنی منزل مسکونی خود نیز اطمینان پیدا کنند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران برخی از اقدامات پیمانکاران و مالک ساختمان‌ها را مخاطره آمیز دانست و یادآور شد: برخی از مالکان و سازندگان وسایل ایمنی ‌آتش‌نشانی را در ساختمان‌های در حال ساخت نصب می‌کنند و پس از اخذ مجوز قانونی، این تجهیزات اجاره‌ای را برای آتش‌نشانی پس می‌فرستند تا هزینه نپردازند که باید برای این مساله نیز قانونی در نظر گرفته شود.

کد خبر 403752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha