چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان، از افزایش میزان آلودگی رودخانه‌های مرزی کر و ارس که به دریای خزر می‌ریزند، خبر داد.

آلودگی رودهای مرزی کر و ارس افزایش یافته است

به گزارش ايرنا، بر اساس نتایج بازرسی‌ها و نمونه‌برداری انجام گرفته در ماه آوریل - فروردین، مواد بیوژن در رودخانه کر و شاخه‌های آن بر اثر ورود بی‌رویه زباله‌های خانگی و فاضلاب واحدهای صنعتی که در خاک گرجستان و ارمنستان بدون تصفیه بطور مستقیم به این رودخانه ریخته می‌شود، افزایش یافته است.

رود مرزی کر بزرگ‌ترین رود سرزمین‌های قفقاز و طول آن یک هزار و 515 کیلومتر است، حدود 174 کیلومتر از آن در ترکیه، 435 کیلومتر از آن در خاک گرجستان و حدود 902 کیلومتر نیز در خاک جمهوری آذربایجان جریان دارد.

ارس رودی بین مرز سه کشور ایران، آذربایجان و ارمنستان است، این رود درخاک شهرستان صابرآباد جمهوری آذربایجان به رود کر می‌پیوندد و کر در اراضی شهرستان نفتچالا به دریای خزر می‌ریزد.

بر اساس گزارش رسمی وزرات محیط زیست جمهوری آذربایجان، میزان آلاینده‌های خاص فنول‌ها در منطقه شیخلی، چهار برابر، در رودخانه آقستافایا چای سه برابر در سد آقستافایا دو برابر بیشتر از حد مجاز است.

همچنین بر اساس نتایج بازرسی‌های انجام گرفته در دهه دوم ماه اوریل در رودخانه مرزی ارس، میزان آلاینده خاص فنول در بخش‌های هورادیز ، بهرام تپه و شاهسون واقع در خاک جمهوری آذربایجان دو برابر بیشتر از حد مجاز بوده است.

رودخانه کر همراه با رودخانه ولگا در خاک روسیه یکی از منابع عمده آلودگی دریای خزر به شمار می‌روند.

همه ساله از طریق رودخانه‌های کشورهای حاشیه خزر 45 - 40 کیلومتر مکعب فاضلاب به دریای خزر ریخته می‌شود که 60 درصد آن سهم رودخانه ولگا است.

رودخانه کر نیز فاضلاب‌های شهری و واحدهای صنعتی شهرهای تفلیس و روستاوی گرجستان که در امتداد این رودخانه واقع هستند و نیز مواد سمی مختلف به کار گرفته شده در بخش کشاورزی کشورهای قفقاز جنوبی را با خود به دریای خزر می‌آورد.

وزیر محیط زیست اسبق گرجستان آلودگی دریای خزر از طریق فاضلاب‌های ریخته شده در رودخانه کر را اذعان کرده است.

کد خبر 403717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha