همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درحالی‌که رئیس جامعه دامپزشکان از گسترش شیوع تب مالت در کشور خبر داده است این موضوع را تکذیب کرد.

رییس مرکز  مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت

رئيس مركز مديريت يیماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با همشهري آنلاين، شيوع تب مالت در كشور را تكذيب كرد و گفت: هيچ موردي از تب مالت در كشور گزارش نشده است.

دكتر محمد مهدي گويا افزود: از آنجا كه فصل زايمان گوسفندان هنوز شروع نشده است و از اواسط ارديبهشت آغاز مي‌شود بنابراين شيوع تب مالت در كشور صحت ندارد.

او خاطر نشان كرد: احتمال ابتلا به تب مالت در مرحله اول براي افرادي است كه با دام سروكار دارند و دام در منزل دارند و پس از آن برای افرادی است که لبنيات غير پاستوريزه مصرف می‌کنند. به همين دليل، ما همواره و قطعا از لبنيات پاستوريزه حمايت مي‌كنيم و هميشه مردم را به مصرف لبنيات پاستوريزه تشويق و ترغيب كرده‌ايم اما در عين حال، درباره مصرف لبنيات غير پاستوريزه، هشدارهاي لازم را به مردم مي‌دهيم چرا كه اگر در تهيه اين نوع از لبنيات و مصرف آن، نظارت و احتياط لازم صورت نگيرد احتمال اينكه از نظر ميكروبي آلوده باشند، بسيار است.

گويا گفت: اگر مردم مي‌خواهند از شير غير پاستوريزه استفاده كنند، حتما قبل از هرگونه مصرف شير را به مدت 20 دقيقه بجوشانند چرا كه اگر شير جوشانده شود، ميكروب تب مالت در آن از بين مي‌رود و بعد از جوشاندن، هرگونه محصولي هم كه از شير جوشيده شده، بدست مي‌آيد خطري ندارد.

او درباره پنير و بستني و خامه غير پاستوريزه هم گفت: هر كدام از اين مواد لبني اگر از شيري تهيه شده باشند كه به مدت 20 دقيقه جوشانده شده است، احتمال ميكرب تب مالت در آن كم است اما در عين حال، مردم حتما بايد از مكان‌هايي كه شير و ساير مواد لبني غير پاستوريزه را خريداري مي‌كنند اطمينان داشته باشند.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت تاكيد كرد: ماموران بهداشت محيط وزارت بهداشت به طور مستمر بر فروشگاه‌هاي عرضه مواد لبني غير پاستوريزه نظارت و با هرگونه تخلف برخورد مي‌كنند.

کد خبر 403650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha