مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشر درحدود ۵۰۰۰ سال پیش با استفاده از ابزارهایی سنگی در جمجمه یک گاو حفره‌ای ایجاد کرده‌است، تا اولین نشانه از جراحی جمجمه در حیوانات را از خود به جا بگذارد.

جمجمه

براساس گزارش لايو ساينس، مشخص نيست در زمان جراحي اين گاو زنده بوده‌است يا خير اما اگر زنده بوده باشد، پس از جراحي مدت زيادي زنده باقي نمانده‌است زيرا جمجمه به جا مانده از او هيچ نشانه‌اي از ترميم و بهبود در خود ندارد.

با اين‌همه نيت اين جراحي هنوز نامشخص است. به گفته محققان مركز ملي پژوهش‌هاي علمي فرانسه اگر اين جراحي كه به مته‌كاري،‌نوعي اوليه از جراحي جمجمه مشهور است، با هدف نجات گاو انجام گرفته، جمجمه به جا مانده از آن به قديمي‌ترين سند از جراحي دامپزشكي در تاريخ بشر تبديل خواهد شد.

اين احتمال نيز وجود دارد كه انسان دوران نوسنگي به سادگي از گاو براي تمرين اين سبك جراحي استفاده كرده‌باشد تا پيش از اجراي آن روي يك انسان، در اجراي آن مهارت پيدا كرده‌باشد.

محققان اين جمجمه را طي عمليات كاوشي در سال‌هاي 1975 تا 1985 در سايت نوسنگي شامدوراند در وندي واقع در غرب فرانسه كشف كردند. بررسي‌هاي اوليه نشان داد جمجمه گاو به سال 3400 پيش از ميلاد تعلق دارد. درابتدا اينطور تصور شد كه حفره ايجاد شده روي جمجمه توسط گاو ديگري ايجاد شده‌است،‌اما شكل اين حفره به اندازه‌اي عجيب بود كه محققان در سال 2012 باري ديگر آن را از نزديك مورد بررسي قرار دادند . متوجه شدند حفره به دست انسان ايجاد شده‌است.

اين حفره در زير ميكروسكوپ الكتروني مورد بررسي قرار گرفت و همان رد‌هايي در اطراف آن مشاهده شد كه در جمجمه انسان‌هايي كه تحت جراحي ايجاد حفره در جمجمه قرار گرفته‌بودند. قديمي‌ترين نشانه‌هاي اين سبك جراحي در انسان به دوران ميانسنگي باز مي‌گردد. به نظر مي‌آيد اين تكنيك براي درمان بيماري‌هايي مانند صرع انجام مي‌گرفته و يا شايد بخشي از مراسمي مذهبي بوده‌است.

کد خبر 403379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha