شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ‌مراسم بزرگداشت یادروز سعدی، همانند سال‌های گذشته، با حضور مسئولان و مردم در محل آرامگاه این شاعر پرآوازه برگزار شد.

سعدی

به گزارش ایسنا، غلامحسین ابراهیمی دینانی شامگاه جمعه ۳۱ فروردین در آیین یادروز سعدی بیان کرد: سعدی به همان اندازه که در نظم و نثر سهل و ممتنع است، شخصیتش پیچیده، بغرنج و معماگونه است.

این استاد فلسفه با بیان این‌که سعدی فقیه شافعی و متکلم اشعری در نظامیه بود، افزود: سعدی به نظامیه وفادار نماند چون فرزند شیراز و رند عالم بود.

دینانی با بیان این‌که شعر به قدرت خیال زنده است  و سعدی در قدرت خیال و توانایی عقل کم‌نظیر است، گفت: سخن سعدی جمع بین عقل نظری و عملی است.

او با بیان این‌که سعدی اشعری نماند، به عرفان او اشاره کرد و افزود: سعدی تنها استاد اخلاق ‌و سخن و ادیب نیست، سعدی یک عارف بزرگ و حکیم بزرگ است.

ابراهیمی دینانی با اشاره به اینکه سعدی در گلستان به نقل از رسول اکرم (ص) آورده که من وقت‌هایی دارم که در آن وقت هیچ پیغمبر و فرشته‌ای نمی‌تواند حضور داشته باشد، بیان کرد: سعدی آن وقت را همان وقتی تعبیر کرده که انسان با حق تعالی خلوت می‌کند. 

کوروش کمالی سروستانی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز در این مراسم گفت: سعدی شاعری است که او را ملک المتکلمین و رب‌النوع ادب فارسی خوانده‌اند و آفرینشش را در خلق معانی به ثنا می‌نشینند.

او با بیان اینکه سعدی را سلطان یگانه ملک سخنش می‌خوانند، گفت: قولی که جملگی برآنند این است که سعدی شاعر بلندآوازاه‌ای است که کلامش با آرمان‌ها و مطلوب‌های ما نسبت دارد.

کمالی سروستانی که معتقد است بی‌شک اگر سعدی نبود ماهیت و ذات زیستن ما از لونی دیگر بود، خاطرنشان کرد: مگر جز این است که روزگار استیلای همدلی خویش را دستاویزی می‌جوییم تا فارغ از غوغای زمانه در افق حقی بیاموزیم.

او اظهار کرد: هراس از تاریکی، فضیلت زمانه ماست که در پرتو آن خواهان رشد و بخردانگی هستیم.

کمالی سروستانی اظهار کرد: به اعتقاد سعدی اگر انسان امروز در پی رستگاری خویش است باید حقیقت زمان را دریابد و اگر زمانه ما زمانه دریافت این امر ناگزیر است هنگامه بازگشت به اصل خویشتن فرارسیده است.

او همچنین معتقد است سعدی در درون‌مایه اندیشه خود سیره والای بزرگان دین را سرلوحه خویش قرار داد.

اسماعیل تبادار  استاندار فارس هم با بیان این‌که سعدی اقلیم فارس و سرزمین شیراز را در فرهنگ جهانی و حافظه تاریخی ثبت کرده و دوام بخشیده است، خاطرنشان کرد: سعدی نماینده خرد ایرانی است و انواع دانش‌های ایرانی را داراست.

او با بیان این‌که این شاعر والامقام آفریننده به‌حق زبان فارسی است، گفت: در پهنای ادب فارسی، سعدی در زمزه خدمتگزاران سخت‌کوشی است که توانست نردبان سخن را با افتخار و پیروز بپیماید و در آسمان ادبیات جهان، چراغ معرفت را روشن کند.

تبادار افزود: امروز بیش از ۷۰۰ سال از درگذشت سعدی شیرین‌سخن  می‌گذرد، لیکن زبان شعری و کلام نثری وی از بلاغت اولا برخوردار است.

او با بیان این‌که منابع درسی و معرفتی سعدی فقه شافعی بود اما نزدیکی او به اندیشه شیعی  و محبتش نسبت به اهل بیت(ع) به‌غایت قوی است، گفت: سعدی شاعر آدمیت است که عشق و اخلاق از صفات بارز او محسوب می‌شود.

استاندار فارس با بیان این‌که مکتوبات و ضرب المثل های سعدی، فرهنگ و ذهن و فکر ما را ساخته و جهان بینی و رفتار ما را شکل داده است، اظهار کرد: باید ادبیات سیاسی  و اخلاقی سعدی، زینت حافظه ما باشد و آن را به ذهن بسپاریم.

در این مراسم سالار عقیلی به همراه گروهش به اجرای موسیقی بر اساس شعرهای سعدی پرداختند.

تبادار که اعتقاد دارد سعدی سوژه‌های اجتماعی و سیاسی را  به نظم و نثر درآورده و به زیبایی با زندگی مردم پیوند عمیق داده است، گفت: عاملی که همواره بر نوآروری‌های سعدی حاکم است، ذوق اوست.

وی با اشاره به این‌که ملاحتی که در سخن سخن سعدی است، برگرفته از عاطفه لطیف است و شعرش مشحون از جمال است، گفت: سعدی، حافظ و مولانا زیباشناسان فرهنگ ما هستند و چشمان ما را نسبت به زیبایی‌ها باز می‌کنند و در واقع استخوان‌بندی فرهنگ ما را همین‌ها شکل داده اند.

استاندار فارس با بیان این‌که سعدی با نوشتن بوستان فی الواقع نصیحت الملوک را نوشته، اظهار کرد: سعدی در غزلیات عاشق است و عاشقانه‌های لطیف را بیشتر در نزد او می‌توان یافت.

تبادار با بیان این‌که سعدی در گلستان هم به موضوعاتی پرداخته که کاربردی است، اضافه کرد: توجه به اصول کاربردی او را منتقد و مصلح‌الدین کرده است.

به گفته وی، سعدی به درستی دریافته بود که راه امنیت و عدالت تنها از مسیر گفت‌وگو می‌گذرد و به همین دلیل سلاطین را مدام به خداپرستی و عدالت‌ورزی دعوت می‌کند.

او با تاکید بر این‌که سعدی، معلم فرهنگ و اخلاق و ادب و عدالت و تربیت وتواضع و قناعت برای همه ماست، خاطرنشان کرد: با آن‌که سعدی در قرن هفتم می‌زیست و در عین حالی که این دوران در فکر و ذکر او تاثیر فراوان گذاشت اما با این حال دشنام نمی‌دهد و درشتی نمی‌کند، بلکه با زبان تند و جرات نظر خود را می‌گوید.

کد خبر 403271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha