همشهری آنلاین: سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به بغداد در ۲۹ و ۳۰ فروردین ۹۷، مصادف با روز ارتش در ایران، گرچه کوتاه و فشرده بود اما پیام‌های مهمی را در خصوص رویکرد تهران نسبت به امنیت جمعی منطقه منعکس کرد.

امیر حاتمی

به گزارش ایرنا، تشکیل 'کمیسیون عالی مشترک دفاعی دو کشور' و به موازات آن، آغاز فعالیت 'کمیته مشترک فنی - تخصصی در حوزه نظامی و امنیتی بین ایران و عراق' و بالاخره برگزاری دور جدید 'کمیته چهار جانبه تبادل اطلاعاتی'، الگوهای عملی ایران را از این رویکرد امنیت جمعی منطقه ای به نمایش گذاشت.

کیفیت استقبال بزرگ و رسمی توام با صمیمیت و خرسندی عراقی ها از امیر سرتیپ امیر حاتمی و هیات همراه او از معاونین ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به خودی خود، برای اثبات این رویکرد ایران در خصوص امنیت منطقه کفایت می کرد.

امیر حاتمی طی این سفر نخست در مراسمی ویژه و بزرگ مورد استقبال همتای عراقی اش قرار گرفت و سپس مذاکرات کمیسیون عالی مشترک دفاعی آغاز و بعد از آن، کمیته مشترک فنی - تخصصی نظامی و دفاعی دو کشور برگزار شد.

دیدار با وزیر ارتباطات عراق و امضای تفاهمنامه فنی - تخصصی با آن، و دیدار با وزیر صنایع عراق و امضای یادداشت تفاهم همکاری صنعتی و در ادامه دیدار با وزیر کشور، مشاور امنیت ملی، فرمانده الحشد الشعبی عراق و شرکت در کمیته چهار جانبه تبادل اطلاعات در دومین روز سفرش، مجموعه برنامه های فشرده سفر امیر حاتمی به بغداد بوده است.

امیر حاتمی مجموعه ای از مواضع را طی این سفر عنوان کرد که دیدگاه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به منطقه منعکس می کرد.

وزیر دفاع ایران از مجموعه سخنانی که طی دیدارهای مختلف عنوان کرد بر روی چند موضوع مهم انگشت گذاشت:

- منطقه دارای مولفه های پیچیده و بهم پیوسته است
- حل مشکلات منطقه فقط توسط خود کشورهای منطقه قابل حل است

- عراق محل تسویه حساب کشورهای منطقه نیست

- ایران همان طور که در جنگ با تروریسم در کنار عراق بود در مرحله بازسازی نیز این کشور را تنها نمی گذارد

- مدعیان مبارزه با تروریسم، دروغگو هستند و به جای مبارزه با تروریست ها، آنها را در راستای اهداف و برنامه های خاص خود، مدیریت می کنند

- ادعای سلاح شیمیایی برای حمله سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه دروغ محض است و حتی دمشق از این حمله شیمیایی مورد ادعایی بی اطلاع بوده است

- حمله سه کشور غربی به سوریه، نقض تمامی قوانین و معاهده های بین المللی است

این اظهارات وزیر دفاع، نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران از پیچیدگی و پیوستگی پرونده های منطقه کاملا مطلع است و حضور نیروهای بیگانه در منطقه را باعث پیچیده تر شدن این پرونده ها می داند و برای همین اعلام کرده است که 'حل مشکلات منطقه فقط توسط خود کشورهای منطقه قابل حل است.'

ایران این دیدگاه را فقط به عنوان یک کلام بی پشتوانه بیان نکرده است بلکه همکاری های دو جانبه دفاعی و امنیتی ایران و عراق و همچنین فعالیت کمیته چهار جانبه تبادل اطلاعاتی بین چهار کشور، ایران، عراق، روسیه و سوریه از نمونه های کاربردی این ادعا است.

به اعتراف همه مسوولان عالی نظامی عراق از جمله 'عرفان الحیالی' وزیر دفاع، سرلشکر 'عثمان الغانمی' رییس ستاد ارتش، 'فالح الفیاض' مشاور امنیت ملی، 'قاسم الاعرجی' وزیر کشور و 'ابومهدی المهندس' فرمانده الحشد الشعبی، پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش مرهون کمک ها و حمایت های بی دریغ و صادقانه ایران بوده است.

اما کمیته چهار جانبه که با حضور وزیر دفاع ایران، دور جدید نشست خود را برگزار کرد به گفته سرلشکر 'سعد العلاق' دبیر این کمیته و رییس هیئت اطلاعات ارتش عراق، همکاری بین کشورهای عضو این کمیته، در مبارزه با داعش در طول سنوات گذشته نقش موثر داشته است.

بر همین اساس، اعضای این کمیته بر ادامه فعالیت آن تاکید کردند زیرا در عمل یک کار مشترک با خواست و اراده رهبران عالی و پشتیبانی ملت های منطقه است و نه همانند برخی از قدرت های خارجی، با استفاده از زور بر ملت های و دولت های منطقه تحمیل شده است.

تاکید وزیر دفاع ایران بر اینکه 'عراق محل تسویه حساب کشورهای منطقه نیست'، از دو جنبه حائز اهمیت است.

- اولا: تمامی ادعاهای این قدرت ها و رسانه های آنها که می کوشند ایران را متهم کنند که قصد کشاندن اختلافات خود با این قدرت ها به داخل عراق دارد، نقض کرده است.

- دوم: اینکه ثابت می کند، این، خواست آن قدرت ها است که می خواهند عراق را به صحنه اختلافات خود با محور مقاومت تبدیل کرده و همان بلایی که سر سوریه درآوردند بر سر عراق نیز تکرار کنند

- سوم: اینکه ایران به دنبال ایجاد کانون های تنش در منطقه نیست بلکه بالعکس دنبال آرامش در منطقه است و در مقابل این خواست قدرت های بین المللی و عوامل آنها در منطقه برای ایجاد کانون های آتش در منطقه است.

این موضع امیر حاتمی را تمامی مسوولان عراقی طی این سفر تایید کردند، و آنها همگی نه تنها بر گسترش مناسبات با ایران صحه گذاشتند بلکه خواستار گسترش بیش از پیش آن در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی و امنیتی شدند.

بر همین اساس، امضای تفاهمنامه همکاری های فنی - تخصصی با وزارت ارتباطات عراق و یادداشت تفاهم همکاری صنعتی با وزارت صنایع عراق - با توجه به این که این وزارتخانه مسوول صنایع نظامی عراق است- کاملا رویکرد عراقی ها را برای تعمیق و تقویت مناسبات را با ایران نشان داد.

روی همین اصل، امیر حاتمی همانند همه مسوولان ایرانی که تاکنون به عراق سفر کرده اند و یا دیدار مقامات عراقی با رهبران ایران در تهران، همواره بر این موضع که 'جمهوری اسلامی همان طور که در مرحله مبارزه با تروریسم، عراق را تنها نگذاشت، در مرحله بازسازی نیز این کشور را رها نمی کند' تاکید مجدد کرد، البته این انتظاری بود که مسوولان عراقی می خواستند از زبان وزیر دفاع ایران نیز بار دیگر بشنوند.

عراقی ها به این باور رسیده اند که صادق ترین دوست عراق در منطقه و جهان، جمهوری اسلامی ایران است و این در سخنان سرلشکر 'عثمان الغانمی' رییس ستاد ارتش عراق نیز منعکس شد که گفت: ' خون دو ملت ایران و عراق در مبارزه با تروریسم درهم آمیخته شده است.'

این موضع، ادعاهای ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا را در مبارزه با گروه تروریستی داعش، یک بار دیگر ابطال می کند.

به همین دلیل امیر سرتیپ امیر حاتمی گفت که 'این ائتلاف (ائتلاف آمریکایی) به جای مبارزه با تروریسم آن را در جهت اهداف و برنامه های خود مدیریت می کند.'

به اعتقاد کارشناسان، اوضاع عراق و سوریه در طول سنوات گذشته و هچنین جنگ جاری در یمن از نمونه های بارز مدیریت تروریسم توسط این قدرت های خارجی و عوامل داخلی آنها در منطقه است که عملا باعث گسترش دامنه و طولانی شدن عمر تروریسم در منطقه شده است.

به همین خاطر وزیر دفاع ایران، حمله نامشروع هفته گذشته سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را به ادعای سلاح شیمیایی، بهانه دانست و آن را نقض آشکار همه قوانین و معاهده های بین المللی خواند.

اعتقاد بر این است که گر چه سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به عراق کوتاه و فشرده بود اما در ترسیم استراتژی بلند مدت دفاعی بین دو کشور و ارتقا همکاری ها و هماهنگی های منطقه ای بین چهار کشور ایران، عراق، روسیه و سوریه نقش موثر داشته است.

کد خبر 403270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha