همشهری آنلاین: سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از فدراسیون فوتبال می خواهد تا طی مذاکرات مکتوب با شرکت آدیداس، ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی را مجددا مطالبه کرده و در نهایت پاسخ مکتوب آدیداس در این باره را به منظور رفع ابهامات کنونی در اختیار رسانه ها قرار دهد.

لباس تیم ملی

ایسنا نوشت: حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران با یادآوری این موضوع که ایران از سال ۱۳۷۵ و با تصویب مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون بین المللی حفاظت از تنوع زیستی ملحق شده است، گفت: درج تصویر یوزپلنگ آسیایی بر روی پیراهن تیم ملی نه تنها واجد ارزش های زیادی در جلب توجه و نظر عموم مردم ایران و جهان به لزوم حفاظت از این گونه ارزشمند بود، بلکه بازتاب بسیار زیبا و خردمندانه ای از توجه مردم اصیل و با فرهنگ یک تمدن بزرگ به لزوم حفظ محیط زیست و تنوع زیستی در جهان بود. انتظار داشتیم فدراسیون فوتبال با دقت و حساسیت بیشتری به این موضوع می پرداخت.

  • حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی فوتبال محصول نبود برنامه ریزی مناسب است

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به موافقت فیفا با درج تصویر یوزپلنگ بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران، تعلل در این موضوع، محصول نبود برنامه ریزی مناسب برای انتخاب لباس تیم ملی فوتبال بوده است.

وی با بیان این که یوزپلنگ آسیایی از مهم ترین نمادهای تنوع زیستی ایران است، اظهار کرد: با توجه به این که یوز از جمله گونه های در معرض تهدید جهانی است، حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی و از دست دادن این فرصت مغتنم برای ارائه چهره دوست دار و حافظ طبیعت، محیط زیست و تنوع زیستی مردم ایران، منجر به نگرانی دوست داران محیط زیست کشور شده است.

ظهرابی افزود: بدون شک با توجه به این که تیم ملی فوتبال کشور به تیم یوزپلنگان شهره شده بود، تصویر یوز می توانست با ساخت چهره ای منحصر به فرد از تیم ملی فوتبال ایران به جلب نگاه جهانی، تماشاگران و همچنین کادرهای فنی ناظر بازی ها به این تیم شود.

این مقام مسئول با اشاره به این که نخستین بار، تیم ملی ایران در بازی دوستانه با ازبکستان با لباس فاقد نقش یوز ظاهر شده است، گفت: از زمان تصویب پیشنهاد یکی از فعالان محیط زیست مبنی بر درج تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی، همواره لباس بازیکنان ایران منقوش به تصویر این گونه ارزنده بود.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی با پیگیری مسئولان وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، پروژه حفاظت از یوز آسیایی و سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم مورد موافقت فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این اقدام با بازتاب خوبی در سطح ملی و بین المللی همراه شد و بنابراین اظهارات نماینده فدراسیون فوتبال در برنامه نود مبنی بر مخالفت شرکت آدیداس با ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی، توجییه مناسبی به نظر نمی رسد.

  • آدیداس به دلیل عدم خروج عرق از پیراهن اعضا مخالف ثبت طرح یوز است

وی ادامه داد: بنابر ادعای فدراسیون فوتبال ایران، شرکت آدیداس با بیان این که ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی به صورت برچسب (چاپی) مانع کارکرد صحیح پیراهن و خروج عرق از پیراهن های اعضای تیم ملی فوتبال و در نتیجه ایجاد مشکل برای آنها می شود. طرح این ادعا بدان معنا است که اگر از چند ماه پیش، تمهیدات لازم برای درج تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران پیش بینی و به شرکت آدیداس اعلام شده بود، درج تصویر در قالب خود پیراهن ممکن بود و دیگر نیازی به چاپ برچسبی این طرح نبود.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته به دلیل آن که مخالفت آدیداس به صورت کتبی به مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اعلام نشده و بنابر نقل قول نماینده فدراسیون این مخالفت ها طی مذاکرات شفاهی در جلسات بیان شده است، موضوع مجدد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می شود.

به گفته ظهرابی، سازمان حفاظت محیط زیست از فدراسیون فوتبال میخواهد تا طی مذاکرات مکتوب با شرکت آدیداس، ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی را مجددا مطالبه کنند و در نهایت پاسخ مکتوب آدیداس در این باره را به منظور رفع ابهامات کنونی در اختیار رسانه ها قرار دهد.

کد خبر 403122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha