نیلوفر شهسواریان: با شنیدن نام لوور به یاد پاریس و جایگاهی برای تماشای آثار بازمانده از تمدن‌های بشری می‌افتم، اما آثاری که از موزه‌ی لوور تا هجدهم خرداد ۱۳۹۷ در موزه‌ی ملی ایران، به نمایش در می‌آید، تنها مربوط به فرانسه نمی‌شود.

آثار تمدن‌هاي بزرگي چون يونان، رم، مصر و کشورهاي گوناگوني چون ايتاليا، ترکيه، لبنان و... هم به نمايش گذاشته شده‌اند. اين آثار علاوه بر تنوع جغرافيايي از لحاظ فرم هم متنوع‌اند و شامل اشيايي مانند مجسمه، نقاشي و سنگ يادبود مي‌شوند.

برخي از آثار به‌قدري شفاف هستند که انگار نه انگار متعلق به صدها سال قبل‌اند و با ظرافت و دقتي ساخته شده‌اند كه همواره شکوه خود را نشان ‌دهند.

به گفته‌ي راهنماي موزه، از آن‌جايي که تماشاي موزه‌ي لوور به دليل بزرگي آن، حدود سه روز به طول مي‌انجامد، اين 51 اثر به‌عنوان بخشي کوچکي از مجموعه‌ي آثار موزه‌ي لوور انتخاب شده که برخي از طريق حفاري‌ به‌دست آمده و برخي ديگر از مجموعه‌داران گرفته شده است.

ساخت لوور به تاريخ پيوند خورده؛ شکل‌گيري آثار آن در عصر رنسانس (قرن‌هاي 15 و 16 ميلادي) آغاز مي‌شود و پادشاهان حمايت از هنر را ادامه مي‌دهند تا اين‌که در دوره‌ي حکمراني لويي چهاردهم به اوج خود مي‌رسد.

لويي چهاردهم از مجموعه‌داران بزرگ، اشياي هنري را خريداري مي‌کند و جانشينانش تا انقلاب فرانسه در سال 1789 ميلادي به راه او ادامه مي‌دهند و پس از اين انقلاب و سقوط نظام سلطنتي، اين موزه در کاخ لوور تأسيس مي‌شود. فتوحات نظامي ناپلئون و همين‌طور برادرش نقش تأثيرگذاري در غني‌شدن موزه دارد و غنائم جنگي را از هلند، ايتاليا و پروس به پاريس سرازير مي‌کند.

پس از سقوط امپراتوري او در سال 1815 اين آثار به کشور مبدأ بازگردانده مي‌شوند و لوور به مدت چند سال به مخزن شاهکارهاي هنر غربي تبديل مي‌شود.

لوور در قرن نوزدهم در اکتشافات باستان‌شناسي يونان، مصر، بين‌النهرين و ايران مشارکت داشت و مجموعه‌هاي هنر آن زمان را نيز جمع‌آوري كرد. در قرن بيستم و ابتداي قرن بيست و يکم، لوور به آن‌چه امروز مي‌بينيم، نزديک‌تر و بخش هنرهاي اسلامي هم به آن افزوده شد.

دو اثر ايراني در اين نمايشگاه براي بازديدکنندگان بيش‌تر خودنمايي مي‌کنند، يکي تبر مفرغي متعلق به چغازنبيل با کتيبه‌ي شاه ايلامي و ديگري بيرق مفرغي از لرستان که به‌طور موقتي به وطن خود آمده‌اند. از شاخص‌ترين آثار هم پيکره‌ي ابوالهول از جنس سنگ بالزات مربوط به «فرعون هاکور» است که از بخش عتيقه‌هاي مصر باستان از سالن اصلي لوور به نام «سولي لوور» انتخاب شده است.

در کنار اين نمايشگاه، عکس‌هاي عباس کيارستمي کارگردان مشهور کشورمان با عنوان «به من نگاه کن» به‌ نمايش درآمده که حاصل بازديدهاي کيارستمي از سال 1375 تا 1391 از موزه‌ي لوور است. اين هنرمند تلاش کرده ارتباط نزديک تماشاگر و آثار را به‌نمايش بگذارد. تماشاي عکس‌هايش لذت‌بخش است و برايم تازگي دارد.

 نسبت به زمان‌هايي که به ديدن موزه‌ي ملي ايران (خيابان امام‌خميني‌ره، ابتداي خيابان سي تير) مي‌روم، استقبال بازديدکنندگان پرشورتر است و شامل گردشگران و دانش‌آموزان هم مي‌شود. براي دريافت اطلاعات بيش‌تر مي‌توانيد با شماره‌ي تلفن 66702061 تماس بگيريد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha