همشهری آنلاین: انتقال نشست سران اتحادیه عرب از ریاض به ۴۰۰ کیلومتر دورتر یعنی شهر ظهران در شرقی‌ترین نقطه کشور از نظر بسیاری از ناظران به معنای فرار از موشک‌های یمنی بود؛ موشک‌هایی که در آسمان پایتخت سعودی جولان می‌دهند.

 کیش موشک های یمنی به نشست سران عرب | دلیل انتقال اجلاس از ریاض به ظهران

به گزارش ايرنا، نخستین بار خبرگزاری آسوشیتدپرس بود که دیوار پنهانکاری سعودی ها را درباره آمادگی های پشت پرده و تصمیم های فوری برای برگزاری نشست سران عربی، شکست.

این خبرگزاری گزارش کرد که تغییر مکان برگزاری بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب از ریاض به شهر ظهران در ساحل شرقی عربستان سعودی با هدف پیشگیری از تهدیدهای موشک های انصارالله یمن صورت می گیرد؛ موشک هایی که چندین بار ریاض پایتخت عربستان و تعدادی از مراکز حیاتی سعودی را هدف قرار داده است.

وقتی احمد قطان وزیر امور آفریقایی عربستان از تغییر زمان برگزاری نشست از اواخر ماه گذشته میلادی به اواسط ماه جاری خبر داد؛ کسی به موضوع حساس نشد زیرا وزیر سعودی دلیل آن را برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد اما آنچه حساسیت ها را برانگیخت انتقال یکباره نشست از ریاض به شهر ساحلی ظهران بود.

دفتر دبیرکل اتحادیه عرب هم اعلام کرده بود که این نشست در ریاض برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکه الجزیره، برخی روزنامه های لبنانی بلافاصله بعد از اعلام تغییر مکان برگزاری نشست نوشتند که این اقدام تلاشی برای دور ماندن از موشک های یمنی است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز ترس از موشک های یمن را علت این جابجایی دانست و نوشت: امیر منطقه الشرقیه یا معاون او یا احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب از سران مشارکت کننده در نشست استقبال می کنند.

اعلام انتقال محل اجلاس با تهدید موشک های یمنی را کاربران عرب شبکه های اجتماعی با هشتگ #القمة_العربیة پررنگ کردند و آن را شاخصی برای شکست عربستان سعودی در تعامل با بحران یمن ارزیابی کردند.

یکی از کاربران توئیتر با نام جک مارتین نوشت: نشست سران عرب به خاطر هراس از موشک های حوثی ها از پایتخت عربستان به استان الشرقیه منتقل شد و این یعنی سه سال بعد از جنگ علیه یمن، ریاض پایتخت سعودی حتی برای برگزاری یک نشست هم امنیت ندارد.

کاربری با نام جلاد الفاسدین نوشت: با وجود جنگنده های آمریکایی، سلاح های انگلیسی، خلبانان اسرائیلی و مزدوران سودانی حالا حوثی ها هستند که جنگ را به داخل عربستان می کشانند؛ این پیروزی از جانب خداست.

حسن الخزعلی دیگر کاربر با باز نشر لینکی از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در توئیتر نوشت: نیویورک تایمز نوشته است حوثی های یمن بعد از سه سال جنگ ویرانگر علیه کشورشان همچنان از نیروی جنگنده و تکان دهنده ای برخوردارند که می تواند عمق عربستان را هدف قرار دهد و به همین علت نشست عربی از ریاض منتقل شد.

کد خبر 402814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha