۲ هفته پیش بود که آتش‌سوزی عمدی در قهوه‌خانه‌ای در اهواز جان ۱۱نفر را گرفت و مردم این شهر را در شوک فرو برد.

حوادث

ساعاتی پس از حادثه اعلام شد که عامل آتش‌سوزی یکی از اقوام صاحب‌ قهوه‌خانه بوده که به‌دلیل اخراج از آنجا دست به انتقام‌جویی آتشین زده است.در این حادثه صاحب قهوه‌خانه نیز در شعله‌های آتش سوخت و جانش را از دست داد و حالا عبدالحسین غافلی، (پدر صاحب قهوه‌خانه) در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات این حادثه می‌گوید و اتفاقاتی که باعث آتش‌سوزی مرگبار شد.

  • شما هم در این حادثه صدمه دیدید و به بیمارستان منتقل شدید. حالا حالتان چطور است؟

خدا را شکر خوبم. راستش من در این حادثه دچار سوختگی یا دودگرفتگی نشدم. دقایقی بعد از آتش‌سوزی که بامداد 14فروردین رخ داد، وقتی از ماجرا باخبر شدم و خودم را به قهوه‌خانه پسرم رساندم، با دیدن آتش و اجسادی که آتش‌نشانان از قهوه‌خانه خارج می‌کردند، قلبم گرفت و روی زمین افتادم و به همین دلیل به بیمارستان منتقل شدم.

  • عامل آتش‌سوزی را می‌شناختید؟

خیر. ما اصلا با او نسبتی نداریم. در خبرها گفته بود که صاحب قهوه‌خانه شوهرخاله قاتل بوده و قاتل به‌خاطر اینکه از قهوه‌خانه اخراج شده بود کینه به دل گرفته و برای انتقام‌جویی آنجا را آتش زده، اما همه اینها دروغ است.

  • پس حقیقت چیست؟

ما اهل یک طایفه هستیم و قاتل از طایفه‌ای دیگر. اصلا او را نمی‌شناختیم. قهوه‌خانه متعلق به پسرم بود که با چند نفر از دوستانش آنجا را می‌چرخاندند. همه آنها بچه‌هایی تحصیلکرده بودند. عامل جنایت جوانی شرور است که قبلا هم به جرم آتش زدن یکی از اماکن عمومی دستگیر شده بود. او چند ساعت قبل از حادثه، درحالی‌که مست بود، می‌خواست وارد قهوه‌خانه شود اما با توجه به رفتارش، کارگرانی که آنجا کار می‌کردند اجازه ندادند وارد شود و او را بیرون کردند. ظاهرا قبلا هم چنین اتفاقی افتاده بود. برای همین او کینه به دل گرفت و برای انتقام‌جویی قهوه‌خانه را آتش زد.

  • پسرتان هم در آن لحظه داخل قهوه‌خانه بود؟

پسرم فواد در خانه‌اش بود. او همسر و یک دختر دوساله و یک پسر 40روزه داشت. خانه‌اش در نزدیکی قهوه‌خانه است. وقتی از ماجرا باخبر شد به آنجا رفت. پسرم با دیدن آتش به داخل قهوه‌خانه رفت تا دوستانش را که آنجا کار می‌کردند نجات دهد. یکی، دو نفر را هم نجات داد اما به‌خاطر انفجاری که در آنجا رخ داد جانش را از دست داد. حالا دخترش سراغ او را می‌گیرد و ما فقط می‌گوییم که پدرت رفته پیش خدا.

  • بقیه قربانیان چه کسانی بودند؟

2نفر از آنها همان کارگران قهوه‌خانه بودند که از دوستان پسرم به شمار می‌رفتند. بقیه هم کسانی بودند که برای خوردن چای یا کشیدن قلیان به آنجا رفته بودند. این حادثه بیشتر از 10عشیره و طایفه را درگیر کرده است. هم دولت و هم عشایر باید تلاش کنند که مبادا این حادثه باعث شروع درگیری‌های طایفه‌ای شود. خوشبختانه نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، دولت و ریش‌سفیدان تا حالا تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از این اتفاق کرده‌اند که امیدوارم ادامه داشته باشد.

  • تا حالا با اعضای طایفه عامل این حادثه روبه‌رو شده‌اید؟

آنها می‌گویند که عامل این حادثه مدتی قبل از عشیره‌شان منفصل شده است. همه ما از اعراب خوزستان هستیم. رسم داریم اگر کسی از عشیره منفصل شد یا اینکه به عشیره پیوست آن را در کتاب مکتوب کنیم. حالا آنها باید کتاب بیاورند تا ثابت شود که او از عشیره‌اش منفصل شده بود.

  • خواسته خانواده‌های قربانیان چیست؟

در این حادثه 11نفر کشته شدند و 3نفر هنوز در بیمارستان در شرایط بدی قرار دارند. متأسفانه پس از این حادثه اتفاق بدی رخ داد و صدا و سیمای خوزستان با متهم مصاحبه کرد و حرف‌های او را که مدعی بود در قهوه‌خانه به او فحاشی شده بود و همه آنها دروغ بود، منتشر کرد. خب، دیدن این فرد در تلویزیون و شنیدن حرف‌های او برای اعضای طایفه‌های قربانیان دردناک است.

تقاضای ما این است که با حساسیت بیشتری به این ماجرا پرداخته شود تا خدای ناکرده اتفاق بدتری رخ ندهد. از طرفی طایفه متهم مدعی هستند که چون او از عشیره منفصل شده، مسئولیتی در قبال کارش ندارند. خانواده بعضی از قربانیان ممکن است درخواست دیه داشته باشند. چرا که ممکن است سرپرست خانواده‌شان را از دست داده باشند.

دولت باید پادرمیانی کند که این ماجرا ختم به خیر شود. البته تا حالا جلسات خوبی هم با حضور مسئولان و ریش‌سفیدان برگزار شده و ما همه‌‌چیز را به قانون سپرده‌ایم. من سرپرست عشیره غافلی هستم و برای جلوگیری از درگیری طایفه‌ای تابع قانونیم.

کد خبر 402721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha