مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمانی که لیونل مسی گل شگفت‌انگیز دیگری برای تیمش زد، شهر بارسلونا به معنی واقعی کلمه لرزید.

براساس گزارش BBC، دانشمندان با نصب لرزه‌نگاري در نزديكي ورزشگاه كمپ‌نو توانستند ارتعاشات ناشي از شادي تماشاچيان را در ورزشگاه ثبت كنند. بالا و پايين پريدن تماشاچيان در سيستم ثبت لرزه به خوبي از خود اثر به جا مي‌گذارد.

بهترين لرزه‌نگاري اين دستگاه در زماني رخ داد كه لرزه‌هاي ناشي از بازگشت ليونل مسي معجزه تيم بارسلونا در بازي در برابر پاريسن ژرمن در آخرين فصل ليگ قهرماني ثبت شد. در اين بازي بارسلونا در دقيقه آخر بازي گلي به ثمر رساند كه به برد بارسلونا در خانه منجر شد و طرفداران هيجانزده از شادي به خروش آمدند.

ارتعاشات ناشي از اين گل در مجمع عمومي اتحاديه علوم زميني اروپا در وين اتريش به بحث گذاشته شد. اين پژوهش توسط ژوردي دياز از موسسه علوم زميني ژومه آلمرا در پايتخت كاتالونيا انجام گرفته‌است. آنچه توجه دياز را به خود جلب كرده‌است تفاوتي است كه ميان لرزه‌هاي ثبت شده توسط طرفداران فوتبال و طرفداران موسيقي وجود دارد.

ورزشگاه كمپ‌نو ميزبان برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي راك نيز هست و آخرين بار در سال 2016 كنسرت بروس اسپرينگستين در اين ورزشگاه برگزار شد. لرزه‌نگاري اين كنسرت نشان مي‌دهد هر قطعه موسيقي از الگوي خاصي برخوردار است و از روي اين الگو‌ها، بدون شنيدن صداي كنسرت مي‌توان پايان يك قطعه و آغاز قطعه ديگر را تشخيص داد.

به گفته وي در مورد فوتبال الگوي لرزه‌اي متفاوت است و انرژي در ميان باند يك تا 10 هرتز توزيع شده‌است. لرزه‌ها در كنسرت ساختاري هارمونيك دارند و انرژي در دامنه‌اي دقيق متمركز شده‌است. زيرا در كنسرت معمولا كسي به صورت دائم بالا و پايين نمي‌پرد.

لرزه‌نگار پهن‌باند دياز در 500 متري ورزشگاه در زيرزمين دفتر موسسه نصب شده‌است. در ابتدا هدف دياز جلب توجه مردم نسبت به شاخه علمي زمين‌شناسي و لرزه‌نگاري بود. اما به تدريج تيم محققان به نكات جالب توجهي در لرزه‌هاي ثبت شده پي بردند و دامنه مطالعات خود را گسترش دادند.

از اين رو علاوه بر دنبال كردن بازي‌هاي تيم بارسا از ميان دستگاه لرزه‌نگار، محققان به دنبال كردن الگوي لرزه‌اي ناشي از ترافيك،‌مترو و قطارها هستند. دياز مي‌گويد اين پروژه به عنوان يك سرگرمي آغاز شد اما اكنون ما به دنبال داده‌هاي علمي درباره روند ارتعاش سازه‌ها تحت تاثير رويداد‌هاي ورزشي و هيجانات تماشاچيان هستيم و به دنبال كاربردي مهندسي براي اين داده‌ها هستيم.

کد خبر 402510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha