سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجام آزمایش قند خون برای میلیون‌ها نفر مبتلا به دیابت یکی از ناخوشایند‌ترین بخش‌های فعالیت روزمره زندگی به شمار می‌رود

دیابت

که درصورت تجاری شدن برچسب پوستی جدید کنترل‌کننده قند خون، این ناخوشایندی از زندگی بیماران حذف خواهد شد.

براساس گزارش نيواطلس، اين برچسب جديد كه توسط محققان دانشگاه بت در بريتانيا ابداع شده‌است،‌ ابزاري گرافني است كه بدون ايجاد حفره روي پوست، به سطح پوست مي‌چسبد.

اين برچسب حاوي مجموعه‌اي از حسگرها است كه با استفاده از جريان ضعيفي از برق قند خون را از مايع بينابيني سلول‌هاي فوليكول مو بيرون مي‌كشد. هر حسگر يك فوليكول را پوشش مي‌دهد.

قند استخراج شده درون مخازن ريزي جمع‌آوري شده و مقدار آن محاسبه مي‌شود و به اين‌شكل ميزان قند خون با دقتي بالا و طي 10 تا 15 دقيقه محاسبه مي‌شود. محققان مي‌گويند اين ابداع ارزان‌قيمت و قابل انحلال مي‌تواند اطلاعات مربوط به بيماران ديابتي را به گوشي هوشمند آنها ارسال كرده و در صورت نياز هشدارهاي لازم را به آنها اعلام كند.

به گفته ريچارد گاي محقق دانشگاه بت،‌ايجاد ابزاري غيرمهاجم، يعني بدون سوزن، براي نظارت بر ميزان قند خون در بيماران ديابتي هدفي دشوار و غيرقابل دسترس بوده‌است و در بهترين شرايط، بيمار بايد از سوزن‌هاي انگشتي و يا تزريق حسگر براي كنترل قند خون خود استفاده كند. اما ابزار جديد نياز به هرنوع فرايند ناخوشايندي را از بين مي‌برد.

اين برچسب در آزمايش‌هاي اوليه توانسته با موفقيت نوسانات قند خون را در داوطلبان مبتلا و غيرمبتلا به ديابت محاسبه كند. دانشمندان اکنون در حال برنامه‌ریزی برای بهبود برچسب و افزايش تعداد حسگرها هستند، تا امكان استفاده 24 ساعته از آن براي بيماران فراهم آيد.

کد خبر 402423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha