چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست و چهارمین حراج کریستیز خاورمیانه شامگاه شنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین) در هتل امارات تاورز دبی برگزار شد و تابلویی از سهراب سپهری فقید با ۲۸۸ هزار دلار، گران‌ترین اثر چکش‌خورده این دوره لقب گرفت.

حراج کریستیز دوبی

به گزارش هنرآنلاین، امسال در مجموع 79 اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترک در معرض تماشا و فروش قرار داشتند كه در نهايت 54 اثر به رقم تقريبي سه ميليون دلار به فروش رسيدند. بالاترين قيمت پايه در اختيار شفیق عبدو، فهرالنسا زید و سپهری بود كه شاعر كاشاني با استقبالي قابل توجه مواجه و با 287 هزار و 500 دلار رکورددار این دوره شد. قيمت پايه تابلوي سپهري 150 تا 200 هزار دلار برآورد شده بود.

اثر فهرالنسا زید با قیمت پایه 200 تا 250 هزار دلار به مبلغ 225 هزار دلار چکش خورد و اثر شفیق عبدو از لبنان که با 220 تا 280 هزار دلار قيمت پايه گران‌ترین اثر حراجي امسال بود، خریدار نداشت. هر چند در اين دوره کریستیز خاورميانه رکوردهای قابل توجه به ثبت نرسید اما دستاورد نهایی آن نشان‌دهنده جایگاه باثبات هنر ایران در منطقه خاورمیانه بود و در میان پنج رکورد اول سه اثر به هنرمندان ایرانی اختصاص يافت.

پس از سپهری و زید که در جایگاه‌هاي اول و دوم قرار گرفتند، فرهاد مشیری با اثری از مجموعه کوزه‌ها با نام «بازی تمام شد» با 213 هزار دلار سوم شد و عبدالحدی القززر از مصر با 200 هزار دلار در جایگاه چهارم و پرویز تناولی با اثری از مجموعه «دیوار و هیچ» با 188 هزار دلار در جایگاه پنجم ايستادند.

در بیست و چهارمین حراج کریستیز دوبی از میان 79 اثر 25 تابلو به فروش نرسید که سهم هنر ایران هشت اثر از هفت هنرمند بود. فروش کلی حراج هم نشان می‌دهد بیش از 40 درصد فروش کل به آثار هنرمندان ایرانی اختصاص دارد. از میان 9 اثری که بالای 100 هزار دلار به فروش رسیدند، پنج اثر سهم هنرمندان ایران شد.

امسال تابلويي از سپهري از مجموعه «تنه درخت‌ها» خريدار نداشت و فقط يك اثر از سه اثر حسین زنده‌رودی 119 هزار دلار چکش خورد. اثر محمد احصایی 100 هزار دلار فروخته شد تا پنج چهره اصلی بازار هنر ایران ركورد بالاي 100 هزار دلار ثبت كنند. آثار غلامحسین نامی، فریده لاشایی، رضا درخشانی، شیرین نشاط و فرح اصولی هم خريدار نداشتند.

کد خبر 402002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha