همشهری آنلاین: یک کارشناس اقتصاد مسکن و عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، وضعیت بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ را مثبت ارزیابی و پیش‌بینی کرد که قیمت مسکن در سال جاری مقدار اندکی بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.

مسکن
به گزارش ايسنا، مهدی روانشادنیا در اين باره اظهار کرد: کاهش سرعت افزایش معاملات مسکن در اسفند ماه نشان داد که متقاضیان مصرفی در این بازار حضور داشته‌اند که همزمان با رشد قیمت‌ها عقب نشستند.
به گفته وي، افزایش معاملات مسکن که از نیمه دوم سال 1396 آغاز شده بود تفاوتی با دوره‌های قبلی داشت و آن هم این بود که ورود بخش تقاضای موثر یعنی مصرف‌کننده بازار مسکن باعث تحریک این بازار، افزایش تعداد معاملات و به تبع آن افزایش قیمت‌ها شد.

وی افزود: خاصیت بخش تقاضای مصرفی این است که توان محدودی دارد و بیش از حد معینی نمی‌تواند از عهده قیمت‌ها برآید و این موضوع از چند ماه قبل در روند خریدها قابل لمس بود. وقتی مشاهده شد رویکرد بازار از واحدهای نوساز و کمتر از پنج سال به سمت واحدهای قدیمی پیش می‌رود به این علت بود که مصرف‌کننده در سقف خرید خود متراژی را مد نظر دارد ولی بودجه‌ای که در اختیار دارد امکان خرید واحد کم سن را نمی‌دهد؛ لذا به ناچار به سمت واحدهای قدیمی می‌رود.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه شرایط فعلی حاکی از آن است که بخش سوداگر و سرمایه‌گذار در بازار مسکن نقش کلیدی در افزایش قیمت‌ها ندارد، گفت: وقتی قیمت‌ها به قدری افزایش پیدا کرد که امکان خرید برای مصرف‌کننده وجود نداشت روند رشد معاملات متوقف شد.

به گفته وی، هم اکنون نیز قیمت مسکن 3.3 درصد بالاتر از تورم عمومی قرار دارد اما احتمالا امسال با توجه به رشد قیمت دلار، نرخ تورم هم از میزان فعلی بالاتر رود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی بازار، مسکن سوددهی مناسبی ندارد و احتمالا سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار احتیاط می‌کنند؛ بنابراین عمده تقاضا در سال 1397 تقاضای مصرفی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در اسفند ماه 1396 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 12.3 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش اندک 0.5 درصد را نشان داد. در این ماه همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده شهر تهران 5 میلیون و 760 هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 26 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 401814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha