دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرزمین ایران در طول سال ۹۶ وقوع بیش از ۱۷ هزار زلزله را تجربه کرد که قوی‌ترین آنها در پائیز و زمستان بود.

به گزارش مهر، در سال ۱۳۹۶، ۱۷هزار و ۹۰ زمین ­لرزه با بزرگای بیش از ۱ ریشتر به وقوع پیوست که از این تعداد ۵۳۱۱ زمین ­لرزه دارای بزرگای بین ۲.۵ و ۴ بوده است. از مهم‌ترین زلزله‌ها در سالی که گذشت می‌توان به زمین لرزه کرمانشاه، هجدک کرمان، زلزله اطراف تهران اشاره کرد.

دکتر محمد مختاری، رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در سال ۱۳۹۶ تعداد زلزله ‌های رخ داده در کشور ۱۷ هزار و ۹۰ مورد بود.

وی با اشاره به زمین لرزه‌های مقیاس ۴ ریشتر به بالا افزود: تعداد زمین لرزه‌های بالای ۴ ریشتر به ۳۲۴ بار رسیده که نهایتا تعداد ۳۶ رویداد زمین­لرزه ۵ ریشتر یا بیشتر به وقوع پیوست.

مختاری عنوان کرد: زمین ­لرزه  های مختلف در سال ۱۳۹۶ نشان از زلزله­ خیز بودن ایـران است و به ­صورت میانگین هـر ماه یک زمین ­لرزه بالای ۴.۵ ریشتر رخ داده است. از این میان بیشترین زمین لرزه‌ها در ماه‌های آذر و دی رخ داده که به ترتیب تعداد آنها ۳هزار و ۲۶۰ و ۲ هزارو ۲۲۰ و کمترین آنها در ماه های تیر و مرداد به تعداد ۸۰۰ و ۸۸۰ بوده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی خاطر نشان کرد: کشور ایران به دلیل قرار گرفتن روی کمربند آلپ- هیمالیا، جزء کشورهای لرزه­ خیز جهان محسوب شده و همواره در معرض یک تنش دائمی قرار دارد. عامل اصلی اکثر زلزله‌­های ایران، فشاری است که از سوی صفحه عربستان به فلات ایران وارد می­‌شود. البته باید توجه داشت که پارامترهای متعددی در تخمین خطر لرزه‎ای گسل­ها مورد توجه قرار می‎گیرد، که یکی از مهمترین آنها طول گسل است.

وی افزود: با توجه به این دلایل قسمت اعظم کشور ایران، از دیدگاه لرزه‎خیزی جزء مناطق پرخطر محسوب می­‌شود.

کد خبر 401786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha