جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آمریکا برای منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه تلاش می‌کند که سامانه موشکی پاتریوت به آنکارا بفروشد.

 در همین راستا هیاتی از وزارت خارجه آمریکا با سفر به ترکیه با مقام‌های وزارت دفاع و خارجه این کشور درباره فروش سامانه دفاع موشکی پاتریوت دیدار و گفت‌وگو کرد.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو تلاش می‌کنند که ترکیه را از خرید سامانه اس-۴۰۰ منصرف کنند.

بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه درباره خرید سامانه موشکی پاتریوت از آمریکا با اشاره به مذاکرات تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشورش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ترامپ اعلام کرده است که آمریکا می‌تواند سامانه موشکی پاتریوت به ترکیه بدهد و اردوغان نیز در این تماس تلفنی با بیان این‌که خواهان ایجاد تنوع در سیستم‌های دفاع موشکی کشور است، به خرید پدافند هوایی پاتریوت تمایل نشان داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از حریت، وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر گفته بود تصمیم آنکارا برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه به دلیل خودداری هم‌پیمانانش در ناتو به ویژه آمریکا در فروختن تسلیحات پیشرفته به ترکیه اتخاذ شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه خاطر نشان کرد، کشورش در عین حال آماده خریدن سیستم‌های مشابه آمریکایی از جمله موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت در صورتی است که دولت آمریکا بتواند تصویب آن را در کنگره تضمین کند.

او تصریح کرد: "این بدین معنا نیست که ترکیه توافقش با روسیه را لغو کرده و یا از سیستم‌های اس-400 به هنگام مستقر شدن آنها استفاده نکند چراکه کشور ما به دنبال تقویت همکاری‌های نظامی و فنی به طور هم‌زمان با شرکای مختلف ازجمله کشورهای اروپایی است."

خرید این سامانه‌ها توسط ترکیه که یک عضو مهم ناتوست، اعتراض این ائتلاف نظامی و آمریکا را به دنبال داشت.

کد خبر 401654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha