پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کویت بار دیگر درخواست کرد در صورت تصمیم برای هرگونه توسعه‌ای در شورای امنیت، یک کرسی دائم و با اختیارات کامل در این شورای سازمان ملل به کشورهای عربی اعطا شود.

شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، بدر عبدالله المنیخ، نماینده دائم کویت در شورای امنیت در مذاکرات بین‌المللی درباره اعمال تغییرات در شورای امنیت به نمایندگی از کشورهای عربی عضو سازمان ملل، ضمن طرح مجدد درخواست کویت برای اعطای یک کرسی دائم و با اختیارات کامل در این شورا به کشورهای عربی گفت: این مساله به منزله موضع‌گیری کشورهای اتحادیه عرب و عضو سازمان ملل است. لازمه برقراری عدالت آن است که کشورهای عربی نیز از تعداد مناسبی کرسی غیر دائم در شورای امنیت برخوردار باشند.

المنیخ گفت: بحث امروز ما اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که کشورهای عربی این مساله را یکی از رکن‌های اصلی روند اعمال تغییرات در شورای امنیت و در ارتباط جدی با دیگر مسایل و به شکل خاص مرتبط با گروه‌های عضو، کشورهای دارای حق وتو و حجم گسترده شورا می‌دانند.

این دیپلمات کویتی افزود: هدف اصلی و بزرگتر از اعمال تغییرات در شورای امنیت و افزایش اعضای‌ آن تضمین این مساله است که همه گروه‌های جغرافیایی و منطقه‌ای به صورتی عادلانه و مناسب در عضویت شورای امنیت سهم داشته و کرسی به نمایندگی از مجموعه خود داشته باشند.

وی در این خصوص ادامه داد ۲۲ کشور عربی عضو نماینده حدود ۳۵۰ میلیون تن بوده و نماینده ۱۲ درصد از اعضای این سازمان هستند و علاوه بر این بخش عمده‌ای از موضوعاتی که در شورای امنیت مطرح می‌شوند، مربوط به کشورهای عربی است. المنیخ در ادامه تاکید کرد: این اطلاعات و داده‌ها نیازمند آن است که کشورهای عربی نیز به شکلی عادلانه و مناسب در شورای امنیت کرسی داشته باشند که آراء و رویکرد آنها را به شورا انعکاس داده و ناظر بر عملکرد درست شورا و قطعنامه‌های آن باشد.

همچنین نماینده کویت در سازمان ملل واکنش کشورهای عربی به طرح اصلاحات در شورا امنیت را ارائه کرد، از جمله اینکه این کشورها با استقبال از توسعه شورای امنیت تاکید کردند که در این توسعه باید تقسیم‌بندی بهتری برای اقلیم‌ها و گروه‌ها انجام شود، به شکلی که شورای امنیت نماینده همه کشورهای عضو از جمله کشورهای عربی باشد.

کد خبر 401626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha