همشهری آنلاین: دولت پاکستان در واکنش به تحریم هفت شرکت این کشور از سوی آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای، درباره زیر سوال بردن توانایی‌های پاکستان در بخش امنیت هسته‌ای به واشنگتن هشدار داد.

محمد فیصل

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'محمد فیصل' سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز (سه‌شنبه 7 فروردين) در بیانیه‌ای گفت: هفت شرکت تحریم شده پاکستانی متعلق به بخش خصوصی بوده و ما در حال بررسی جوانب این موضوع هستیم.

وی افزوده است: پاکستان در حال بررسی موضوع تحریم هفت شرکت پاکستانی از سوی آمریکا به دلیل فعالیت‌های خطرناک در بحث تجارت هسته‌ای است.

فیصل همچنین هشدار داد که نباید در این خصوص بازی سیاسی شروع کرد، زیرا پاکستان در صدد است تا با جمع آوری جزئیات کامل درباره این شرکت‌ها، بتواند به رفع ملاحظات میان شرکت‌های پاکستانی و طرف آمریکایی کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد: اسلام آباد متعهد به عدم اشاعه تسلیحات است و هشدار می‌دهیم که ماجرای تحریم‌های شرکت‌های پاکستانی نباید سیاسی شود.

وی افزود: فعالیت‌هایی که هدف آن صلح و دسترسی به فناوری صلح آمیز است، نباید مورد هدف تحریم‌ها قرار بگیرد.

محمد فیصل خاطرنشان ساخت: فعالیت پاکستان در زمینه ایمنی هسته‌ای و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای قابل توجه است و در این خصوص میان اسلام آباد و واشنگتن همکاری تاریخی وجود دارد.

دولت آمريكا، هفت شرکت پاکستانی را به دلیل تجارت در بخش هسته‌ای و به بهانه آنچه تهدید امنیت ملی و منافع سیاسی آمریکا نامیده می‌شود، تحریم کرد.

رسانه‌های پاکستانی امروز نوشتند: هدف از تحریم شرکت‌های پاکستانی افزایش فشار بر این کشور از سوی دولت ترامپ است.

اقدام واشنگتن موضوع پیوستن پاکستان به گروه توزیع کنندگان مواد هسته‌ای (NSG) را با مشکل مواجه می‌کند.

اداره صنعت و امنیت آمریکا با انتشار فهرستی مدعی شد که تمامی این هفت شرکت پاکستانی صراحتا در فعالیت‌های خطرناک دست داشته که متقابلا برای امنیت ملی و منافع سیاسی آمریکا نیز مخاطره انگیز محسوب می‌شود.

در مجموع 23 نهاد در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند که علاوه بر چند شرکت پاکستانی 15 سازمان از جمله سودان جنوبی و شرکت‌های سنگاپور نیز به چشم می‌خورد.

در این میان سه شرکت پاکستانی از هفت شرکت این کشور متهم به انجام فعالیت‌های هسته‌ای غیرایمنی شده، دو شرکت دیگر متهم به فراهم کردن مواد هسته‌ای به دیگر شرکت‌هایی که قبلا در لیست تحریم قرار گرفته‌اند.

دولت پاکستان در ماه می 2016 در قالب ارسال درخواست رسمی به رئیس گروه تامین کنندگان مواد هسته ای (NSG)، رسما خواستار عضویت در این گروه شد.

پاکستان یکی از قدرت‌های هسته‌ای جهان به شمار می رود و گزارش‌های مختلف حاکی است که این کشور حدود 120 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

گروه تامین کنندگان مواد هسته‌ای در سال 1974 و پس از نخستن آزمایش هسته‌ای هند ایجاد شد.

هدف از تشکیل این گروه که هم اکنون 48 کشور جهان عضو آن هستند، تامین مواد هسته‌ای مورد نیاز کشورها با اهداف صلح آمیز است.

اگر چه تمامی 48 کشور عضو این گروه از امضا کنندگان پیمان ان.پی.تی (منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) هستند، اما هند که ازمدت‌ها پیش متقاضی پیوستن به این گروه است، گفته است که عضویت در گروه تامین کنندگان مواد هسته‌ای، مستلزم عضویت در ان.پی.تی نیست.

پاکستان و هند هیچیک پیمان ان.پی.تی را امضا نکرده‌اند.

هند نیز پیش از پاکستان به دنبال عضویت در این گروه بین‌المللی بوده است و برخی ناظران معتقدند که اقدام پاکستان مبنی بر درخواست رسمی برای عضو در گروه یاد شده، صرفا مانع تراشی در برابر مسیر ملحق شدن احتمالی هند به این گروه است زیرا آمریکا تا حدودی با پیوستن هند به گروه تامین کنندگان مواد هسته‌ای موافق است اما چین ملاحظاتی در این زمینه دارد.

کد خبر 401500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha