یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

جواد نصرتی:خبرنگار: نه کاندیداهای پوششی و نه چالش‌های خارجی، ‌هیچ کدام نمی‌توانند پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده را خراب کنند. مسئله برای کرملین، مشارکت و آرای بالا برای اوست.

پوتین

 امروز، یکی از یکطرفه‌ترین انتخابات دنیا در روسیه برگزار می‌شود و همانطور که همه ازجمله مردم روسیه می‌دانند، ولادیمیر پوتین یک‌بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه انتخاب می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، با 8نامزد ازجمله پوتین 66ساله برگزار می‌شود اما پوتین و تیم او، چنان از پیروزی مطمئن هستند که اهداف دیگری را در این انتخابات دنبال می‌کنند؛ افزایش مشارکت مردم و بالا بردن آرای پوتین. مسئله پیروزی پوتین در این انتخابات، به جایگاه او در جامعه روسیه برمی‌گردد.

او از نظر بسیاری از هموطنانش، ناجی روسیه بعد از فروپاشی شوروی و گزینه اول جامعه روسیه برای حضور در کرملین است. به همین‌خاطر است که هیچ چالشی، چه داخلی و چه خارجی، نمی‌تواند خللی در پیروزی او ایجاد کند. چالش‌های داخلی، عملا یعنی رقبای او، نه‌تنها وزن سیاسی و اجتماعی برای به چالش کشیدن پوتین ندارند که حتی گفته می‌شود بخشی از برنامه‌ریزی کرملین برای افزایش حضور مردم پای صندوق‌های رأی هستند. بزرگ‌ترین چالش خارجی‌ای هم که هم‌اکنون پوتین و دولتش درگیر آن هستند، اتهامی است که از سوی انگلیس به دولت روسیه وارد شده. ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، مشخصا روسیه را متهم کرده است که در ترور جاسوس سابقش در انگلیس دست داشته.

سرگئی اکریپال و دخترش، با یک گاز اعصاب که ادعا شده تنها در اختیار ارتش روسیه است مورد حمله قرار گرفتند و به همین‌خاطر ترزا می، واکنش بسیار تندی به روسیه نشان داد و دستور اخراج 23دیپلمات روس را از کشورش صادر کرد؛ تصمیمی که با واکنش مشابه روسیه مواجه شد.

دیروز وزیر امورخارجه روسیه، بعد از ملاقات با سفیر انگلیس از اخراج 23دیپلمات انگلیسی از روسیه و همینطور تعطیلی شورای فرهنگی بریتانیا خبر داد. این تقابل آشکار، در شرایطی که خیلی‌ها در روسیه پوتین را معمار شکوه بازیافته کشورشان در عرصه بین‌الملل می‌دانند، می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از اقتدار دولت بین هواداران او باشد. با این حال، تیم مشاوران پوتین، فقط به محبوبیت او در جامعه روسیه بسنده نکرده و در راستای هدف «70درصد مشارکت و 70درصد آرا برای پوتین»، برنامه‌هایی را پیاده کرده است. جذاب‌ترین آن، اگر نظریه برخی کارشناسان درباره صحنه‌گردانی انتخابات توسط تیم پوتین را قبول داشته باشیم، وارد کردن خانم کسنیا سوبچاک به عرصه رقابت‌هاست.

  • دختر خوانده یا رقیب بزرگ؟

سوبچاک، مرموزترین و در عین حال جذاب‌ترین نامزد این دوره از انتخابات است. شعارها و صحبت‌های او، تقریبا همان چیزهایی است که الکسی ناوالنری چهره عمده مخالف کرملین، می‌گفت و به آنها اعتقاد داشت؛ حالا که ناوالنری از شرکت در انتخابات منع‌شده، سوبچاک ستاره آزادیخواهان شده. مجری سابق تلویزیونی از آزادی دم می‌زند، رفتارهایش به رفتارهای میلیون‌ها جوان روسیه نزدیک است، در مناظرات انتخاباتی با شور و حرارت شرکت می‌کند،

و از همه مهم‌تر، با زبانی تیز و بی‌پروا، بدون اشاره به شخص پوتین از سیاست‌های کرملین انتقاد می‌کند. این رفتارها و موضع‌گیری‌ها، به‌خصوص در میان جوانان با استقبال مواجه شده اما مسئله این است که بسیاری معتقدند سوبچاک، نامزدی پوششی برای داغ کردن تنور انتخابات و چشمگیر نشان دادن پیروزی پوتین است. هر چند او خود این ادعا را رد کرده، اما تاریخ چندان به نفعش نیست. او دختر شهردار سابق سنت‌پترزبورگ است که پیش‌تر، یکی از دوستان نزدیک پوتین بوده است.

رابطه این دو چنان نزدیک است که از پوتین به‌عنوان پدرخوانده سوبچاک نام برده می‌شود. سوبچاک در آستانه انتخابات این ادعا را رد کرده اما به هرحال در مراسم غسل تعمید او، پوتین هم در کلیسا حاضر بوده است.

  • برنده قطعی انتخابات

اما سوبچاک آنچنان جایگاهی در این انتخابات ندارد که پوتین را به چالش بکشد. همین عصر دیروز، نظرسنجی‌ها در روسیه نشان داد که پوتین با 69درصد آرا، انتخاب اول مردم پای صندوق‌های رأی است. این آمار البته همچنان یک درصد پایین‌تر از چیزی است که حد مطلوب تیم پوتین خوانده شده است. و اینجاست که برنامه‌های تشویقی برای بالابردن مشارکت اهمیت خود را نشان می‌دهند؛ از مسابقه سلفی با صندوق‌های رأی گرفته تا برنامه‌های تست رایگان تشخیص سرطان در مناطقی از روسیه که جواب آن‌ها، فردا در مدارس - پایگاه‌های رأی‌گیری- داده می‌شود.

اما حتی بدون این کارها هم تیم پوتین می‌تواند بدون نگرانی منتظر شمارش آرا باشد. ایندیپندنت، ‌در گزارشی نوشته دلیل اصلی محبوبیت پوتین بین مردم روسیه، وجود ثبات بلندمدتی است که دوران پوتین برای آنها به همراه داشته است. هر چند برخی جوانان معتقدند روسیه به تغییرات نیاز دارد و به همین‌خاطر به سوبچاک تمایل دارند، ‌اما پوتین، بین جوانان هم مقبولیت دارد.

یولیا دیوژوا دانشجوی 17ساله ساکن مسکو به رویترز درباره انتخاب پوتین گفته است: «به‌عنوان نماینده نسل جوان، می‌توانم بگویم که برای ما روس‌‌ها، همه درها باز هستند. همه می‌توانند از فرصت‌های به‌وجود آمده استفاده کنند و در هر شهر و روستایی که هستند، ‌از آنها بهره‌مند شوند.»

کد خبر 401239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha