همزمان با نزول شاخص‌های بورس و همینطور افزایش پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس‌کالا هم از مرز ۱۵میلیارد دلار عبور کرد.

نمودار

به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد با وجود فراز و نشیب بازار معاملات اوراق آتی سکه در هفته‌های گذشته، امسال سرمایه‌گذاران در بازار مبادلات آتی بورس‌کالا 66درصد بیشتر خرید کرده‌اند، این مقدار از نظر حجم هم 31درصد افزایش نشان می‌دهد.

این آمار نشان می‌دهد رشد بازار معاملات آتی سکه در بورس‌کالا، فقط ناشی از رشد قیمت سکه در بازار نقدی نبوده است، بلکه تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سکه در بازار مبادلات آتی بورس‌کالا هم افزایش یافته است. هنوز برآورد دقیقی از دلایل افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید قرارداد‌های آتی سکه انجام‌نشده،

اما گمانه زنی‌ها بر این است که بخشی از این رشد ناشی از کاهش رونق در معاملات سهام است. آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات سهام در سال‌جاری نسبت به سال قبل تفاوت محسوسی نداشته و در همان سطح قبلی باقی مانده است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به سمت اوراق پرریسک‌تر که در عین حال سود بیشتری هم دارد روی آورده‌اند.

در عین حال برآورد‌های مؤسسات تحلیلگری دنیا حاکی از افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است. هم‌اکنون قیمت جهانی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در محدوده 1320دلار است اما برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که قیمت طلا در بازار‌های جهانی درسال بعد به 1400دلار در هر اونس هم برسد حتی برخی مؤسسات پا را فراتر گذاشته‌اند و قیمت را تا 1475دلار در هر اونس هم پیش‌بینی کرده‌اند.

بااین حال برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از آن است که بازار جهانی طلا در کوتاه‌مدت با چالش کاهش قیمت مواجه خواهد شد زیرا بازارها بیشترین تمرکز خود را روی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ۲۱ مارس قرار داده‌اند اما بخش عمده تحلیل با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود سال بعد تنش‌های سیاسی و نظامی در سطح جهان بیشتر شود، مبتنی بر این است که قیمت طلا در سطح جهان تقویت خواهد شد به‌طور سنتی تنش‌های ژئوپلیتیک باعث افزایش تقاضای جهانی برای طلا می‌شود.

  • معاملات سکه در بورس‌کالا

تازه‌ترین آمارها از وضع بازار معاملات آتی سکه در بورس‌کالا نشان می‌دهد که حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در بازار مبادلات آتی سکه امسال نسبت به سال قبل از رشد بسیار زیادی برخوردار بوده و دست‌کم 66درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون 65هزار میلیارد تومان سکه معادل 15میلیارد دلار در بازار قرارداد‌های آتی بورس‌کالا، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سال قبل جمع کل معاملات قرارداد‌های آتی بورس‌کالا 38هزار میلیارد تومان بود. مطابق این آمار‌ها حجم کل قرارداد منعقد شده در بورس‌کالا هم امسال نسبت به سال قبل دست‌کم با یک میلیون قرارداد بیشتر، معادل 31درصد افزایش یافته و رقم 3میلیون قرارداد به 4میلیون قرارداد رسیده است.

کد خبر 401145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha