همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد و بانک جهانی در گزارشی اعلام کردند: تا سال ۲۰۳۰ ، ۷۰۰ میلیون انسان در معرض خطر آوارگی ناشی از کمبود شدید آب قرار می‌گیرند.

کمبود شدید آب ۷۰۰ میلیون انسان در جهان را آواره می‌کند

به گزارش ایسنا، در بررسی سازمان ملل متحد و بانک جهانی آمده‌ است: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آب باید حداقل طی پنج سال آینده دو برابر ‌شود.

این گزارش که با عنوان "هر قطره آب را به حساب آورید: دستور کاری برای اقدام آب" منتشر شده، خواستار تغییر اساسی در روشی است که جهان، آب را مدیریت می‌کند تا بتوان به اهداف آرمان‌های توسعه پایدار به ویژه تضمین دسترسی و مدیریت پایدار آب و تاسیسات بهداشتی برای همه دست پیدا کرد.

بر اساس این گزارش، ۴۰ درصد مردم جهان تحت تاثیر کمبود آب قرار دارند همچنین اگر مشکل کمبود آب حل نشود ۷۰۰ میلیون نفر در جهان تا سال ۲۰۳۰ در جستجوی آب، آواره و سرگردان خواهند شد. بیش از دو میلیارد انسان در جهان مجبور به نوشیدن آب ناسالم هستند و بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر به سرویس‌های بهداشتی و سالم دسترسی ندارند.

همچنین در این گزارش آمده زنان و دختران به شکل نامتناسبی از کمبود آب سالم و عدم دسترسی به سرویس‌های بهداشتی رنج می‌برند که این امر موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی آنان و اغلب محدودیت‌های شغلی و آموزشی می‌شود. علاوه بر این، حجمی معادل ۸۰ درصد فاضلاب در جهان بدون این که تصفیه شود در محیط زیست رها می‌شود. ۹۰ درصد از ۱۰۰۰ مورد از مخرب‌ترین بلایا از ۱۹۹۰ را فجایع مرتبط با آب تشکیل می‌دهد.

آنتونیو گوترش -دبیر کل سازمان ملل متحد- نیز اظهار کرده‌ است: باور عمیق من است که آب موضوع مرگ و زندگی است زیرا ۶۰ درصد از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بلایای طبیعی مرتبط با آب بیشتر و بیشتر رخ می‌دهند و بیش از پیش خطرناک می‌شوند و این بدان معنی است که آب در واقع موضوع مرگ و زندگی است.

جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی نیز تاکید کرده‌ است: زیست‌بومی که زندگی بر آن استوار است یعنی غذای ما، پایداری انرژی، سلامت عمومی، مشاغل، شهرها همه در معرض خطر قرار دارند که حل این مشکل به نحوه مدیریت آب بستگی دارد.

کد خبر 401048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha