معاون پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش از تالیف ۵۶کتاب درسی جدید برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: ۵۱ کتاب راهنمای معلم، ۳ عنوان کتاب کار و تولید و ۲۰ فیلم آموزشی مدرسان نیز تهیه شده است که تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری، کارگاه کارآفرینی و تولید، تفکر و سوادرسانه‌ای، انسان و محیط‌زیست، مطالعات فرهنگی، تفکر و سبک زندگی و بهداشت ازجمله عناوین آنهاست که در اثنای اجرای سند تحول تدوین و در مدارس ارائه شده است.

حجت‌الاسلام بهرام محمدیان در نشستی که درخصوص سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه امروز انحصار تالیف مواد آموزشی با آموزش و پرورش نیست و در این زمینه 670 مولف نیز مشارکت داشته‌اند، افزود: البته همچنان عدم‌آموزش معلمان برای تدریس کتب جدید، عدم‌ایجاد بستر برخی تکالیف و عدم ‌نیازسنجی در حوزه زبان‌آموزی خارجی ازجمله نقاط ضعف اجرای سند تحول است.

وی با اشاره به جلوه‌های ارزشی، اسلامی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی و فرهنگ ایثار و شهادت در کتب درسی، گفت: استفاده از جدیدترین خطوط در نگارش کتب درسی صورت گرفت و به سیاست‌های جمعیتی، زیست‌محیطی و زیست‌فناوری و اقتصاد مقاومتی توجه شد.

وی ادامه داد: سعی کردیم در کتب درسی، روش‌های فعال یاددهی و یادگیری را بگنجانیم. همچنین رویکرد تفکر، خلاقیت و نوآوری را نیز مدنظر قرار دادیم.

  • استقرار کامل نظام 6-3-3 در سال آینده

همچنین معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: سال ۹۷ استقرار نظام آموزشی ۶، ۳، ۳ تکمیل می‌شود و تولید محتوای کتاب‌ها براساس این نظام نیز به اتمام خواهد رسید.حسین طلایی در این‌باره افزود: با توجه به فرصت محدودی که در اختیار داشتیم و الزامی که شورای‌عالی آموزش و پرورش برای ما تعیین کرده بود ما هر سال به تولید محتوا برای دو پایه پرداختیم.

در 2سال اخیر کار دشواری در پیش داشتیم، چرا که در دوره دبستان در هر پایه نهایتا با ۵عنوان کتاب درسی روبه‌رو بودیم اما در متوسطه اول میانگین با ۱۲عنوان کتاب و در متوسطه دوم با حجم عناوین در شاخه نظری و فنی و حرفه‌ای روبه‌رو هستیم که باید تا قبل از مهر97، تالیف و چاپ همه آنها به پایان برسد.

  • اجرای ضعیف سند تحول بنیادین

همچنین در این نشست، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش به نحوه اجرای سند تحول بنیادین انتقاد کرد و گفت: در سند تحول ۱۳ راهکار وجود دارد که هیچ برنامه‌ای از آن پیاده‌سازی‌ نشده است و اگر راهکارهای کار نشده را به سایر راهکارها اضافه کنیم، پیشرفت سند تحول به کمتر از ۳۰درصد می‌رسد.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در استقرار سند تحول پیشرفت ما ضعیف بوده است و ما در زیر نظام‌هایی که اختیار و توان آن در خود آموزش‌وپرورش بوده است، پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخش‌هایی که برای عملیاتی کردنشان به بیرون از آموزش و پرورش نیازمند بودیم مانند نیروی انسانی و فضاهای آموزشی، با مشکل مواجه شدیم.

کد خبر 401044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha