مهدیه تقوی راد-خبرنگار: مسئله اشتغال زنان ازجمله مسائلی است که بارها و بارها بر آن تأکید شده. زنان زیادی نیز علاوه بر مسئولیت‌های خود در خانه و تربیت فرزندان، پذیرای مسئولیت‌های اجتماعی هستند با وجود این، تعداد زنان شاغل به نسبت مردان چندان زیاد نیست و تعداد زیادی از زنان تحصیلکرده و متخصص همچنان منتظر به‌دست آوردن شغل مناسب هستند.

زنان

یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در دنیا، میزان مشارکت‌های اقتصادی و اجتماعی زنان است. افزایش میزان تحصیلات عالیه در میان زنان و افزایش هزینه‌های سرانه خانوار در سال‌های اخیر باعث شده تا زنان به مشارکت بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی ترغیب شوند؛ موضوعی که باید از سوی دولت هم به آن توجه بیشتری شود.

در این بین بررسی وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار و توان‌افزایی آنها در مهارت‌های مختلف، خبری بود که روز گذشته معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درخصوص آن صحبت کرد. به گفته او کارگروهی برای حمایت از بانوان سرپرست خانوار در دولت تشکیل شده است تا به بررسی وضعیت بانوان سرپرست خانوار و توان‌افزایی در حیطه مهارت‌های مختلف آنها ازجمله در عرصه‌هایی چون منابع طبیعی و کشاورزی بپردازد و آموزش‌های لازم که به مهارت‌های زندگی کمک کند.

همچنین قرار است بانک اطلاعاتی مشترک زیرنظر وزارت کار در ارتباط با بانوان سرپرست خانوار تشکیل شود. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: برای کمک به مهارت‌افزایی زنان در این حوزه، مدیریت بنگاه‌های خرد، ایجاد اشتغال و فروش تولیدات زنان در بازار هدف به نحو احسن در داخل کشور یا صادرات آن ازجمله برنامه‌های دولت است.»

  • زنان و دختران جوان در حوزه استارتاپ‌ها فعال شوند

ناهید خدا کرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و فعال حوزه زنان گفت: سرعت مهارت آموزی و تحصیلات عالیه زنان از سرعت جذب نیرو توسط بازار کار بیشتر است و نسبت به آنچه بازار نیاز دارد سرعت کیفی و کمی مهارت‌آموزی و تحصیلات بانوان افزایش پیدا کرده است. اگرچه اکنون اشتغال در میان همه اقشار جامعه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. در این‌باره نباید مسائل جنسیتی را نادیده گرفت چرا که صاحبان مشاغل ترجیح می‌دهند در شرایط مساوی، مردان را جذب کنند.جدای از بحث جنسیت افزایش جوانان تحصیلکرده و معضل بیکاری هم از علل مهم در این زمینه است. البته در مقایسه با برخی کشورها زنان شاغل در کشورمان در مقایسه با مردان از تبعیض کمتری در پرداخت حقوق و مزایا برخوردارند.

او گفت: بنیه اقتصادی کشور و میزان جذب سرمایه باید تقویت شود الان اشتغال در دنیا معنای دیگری دارد و بیشترین جذب در کشورهای همسایه از محل توریسم است اما در کشور ما ضعف مدیریت باعث شده تا به‌رغم جاذبه‌های توریستی فراوان در جذب توریسم ناتوان باشیم و نتوانیم در این زمینه شغل ایجاد کنیم. بعد از جذب توریسم، مهم‌ترین مسئله این است که دنیا به سمت اشتغال‌های مجازی رفته است اکنون درآمدی که برخی فضاهای مجازی مثل گوگل دارند بسیار بالاتر از برخی کارخانجات است.

ما هم در کشورمان می‌توانیم با میدان دادن به جوانان کارآفرین در حوزه مجازی و بها دادن به استارتاپ‌ها همین رویه را در پیش بگیریم. ما در حوزه استارتاپ‌ها از توانایی‌ها و پتانسیل‌های زنان به‌خصوص زنان تحصیلکرده بسیار می‌توانیم استفاده کنیم و اشتغال‌زایی بالایی را در این بخش داشته باشیم.این عضو شورای شهر گفت:

موضوع اشتغال زنان را نباید به‌صورت انتزاعی ببینیم چرا که امروزه فاکتورهای متعددی بر کشور و اشتغال زنان تأثیر می‌گذارند که باید به‌صورت چند بعدی و فارغ از گرایش‌های جنسیتی مدنظر قرار داده شوند. به گفته عضو شورای شهر تهران، جوانان و زنان ما باید متوجه این نکته باشند که استخدام در اداره‌های دولتی لزوما نباید نخستین و آخرین انتخاب باشد بلکه باید بیشتر به سمت مهارت‌آموزی و ایجاد شغل توسط افراد پیش برویم. زنانی که طراح‌های خوبی هستند یا در حوزه نرم‌افزار، تولید انیمیشن و.... تخصص دارند می‌توانند ایده‌های خود را به جامعه عرضه کنند و خریداران این ایده‌ها نیز باید تشویق شوند تا این تخصص را خریداری کنند.

  • زنان ریشه‌های درخت توسعه هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اشتغال زنان به عوامل فرهنگی و زیر‌ساخت‌های کشورمان و بوروکراسی اداری و عوامل خارج از عوامل فرهنگی مربوط می‌شود. معصومه آقاپور علیشاهی، در گفت‌وگو با همشهری گفت: زنان باید خود را باور کنند و به توانایی‌های خود اعتقاد و اعتماد داشته باشند تا بتواند وارد عرصه اقتصادی شوند.

اکنون ما تعدادی زیادی از زنان توانمند را داریم که حاضر به حضور در جامعه نیستند و علت اصلی این موضوع این است که برخی از زنان می‌ترسند که اگر در کار اقتصادی شکست بخورند، همه‌‌چیز را از دست بدهند این درحالی است که مردان هم در بازار کار، بارها و بارها شکست را تجربه می‌کنند. ما باید در کشور زمینه‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را فراهم کنیم زیرا این موضوع می‌تواند، نتایج بسیار مثبتی برای کشور داشته باشد.وی با بیان اینکه زنان به جای روی آوردن به فعالیت‌های اقتصادی اکثرا به سمت دانش و دانشمند شدن می‌روند، ‌گفت:

زنان باید با تغییر رویه به سمت کارآفرینی اقتصادی حرکت کنند و خانواده‌ها نیز باید دختران کارآفرین با قدرت اقتصادی تربیت کنند. زیرا در نهایت زنان باید در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نقش و مسئولیت داشته باشند. آقاپور با اشاره به اینکه خستگی‌ناپذیری، سختکوشی و پشتکار جزو خصوصیت اخلاقی زنان است، گفت: زنان ریشه‌های درخت توسعه هستند هر قدر این ریشه‌ها تقویت شوند؛

درخت تنومندتری در جامعه خواهیم داشت؛ ضمن اینکه قرار نیست هیچ زنی در مناسبات اقتصادی جای مردان را بگیرد بلکه زنان در جایگاه و نقش خود می‌توانند برای کشور ایفای نقش کنند. وی تأکید کرد: اعتقاد به توانایی زنان در موضوعات اقتصادی و دستیابی به مدارج بالای مدیریتی باید در خانواده و سپس در جامعه شکل بگیرد. براساس آمارها در 52کشور در حال توسعه (غیر از ایران) آمار فساد مادی مدیران زن 2درصد و فساد مدیران مرد 48درصد گزارش شده است. با این حساب یکی از اهرم‌های اساسی که می‌توانیم برای جلوگیری از رانت و فساد اقتصادی از آن استفاده کنیم به کارگیری مدیران زن توانا در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

  • زنان سرپرست خانوار قهرمانان واقعی جامعه ما هستند

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران: همواره زندگی برای زنان سرپرست خانوار بسیار سخت است، به همین منظور معتقدم، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست قهرمانان واقعی میدان‌های زندگی امروز جامعه ما هستند. بر این باوریم که جایگاه و موقعیت زنان به نسبت سال‌های گذشته تغییر یافته و بهتر شده، اما هنوز مطلوب نیست. به‌نظر بنده باید بیشتر تلاش کرد تا پایان پنجمین دوره مدیریت شهری بتوانیم به وضعیت مطلوب برسیم. به‌نظر من برای کاهش آسیب‌های زنان سرپرست خانوار همه نهادها باید تلاش کنند، چراکه این زنان بار اداره خانواده و فرزندان خود را به سختی بر دوش می‌کشند. (ایلنا)

کد خبر 401043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha