مرکز آمار ایران جزئیات رشد اقتصادی ایران در ۹‌ ماه سال ۱۳۹۶ را منتشر کرد.

نمودار

این آمار نشان می‌دهد بخش کشاورزی ایران با یک درصد رشد، کمترین میزان رشد را در 6سال گذشته تجربه کرده و خطر خشکسالی و کم‌آبی اقتصاد بخش کشاورزی این آمار را تهدید می‌کند.

کند شدن موتور اقتصاد کشاورزی ایران باعث از دست رفتن اشتغال موجود و به‌دنبال آن سخت‌تر شدن معیشت کشاورزان و احتمال مهاجرت آنها به سمت شهرها و یا تغییر شغل آنها به سمت شغل‌های فصلی و گاه کاذب خواهد شد.

به گزارش همشهری، به نقل از مرکز آمار ایران محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در 9ماه سال‌جاری به رقم 560میلیارد و 305میلیارد تومان با احتساب ارزش افزوده بخش نفت و 436هزارو 367میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده که از رشد ٤,٤ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 4.7 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت حکایت دارد.

در 9‌ماه نخست امسال رشد بخش کشاورزی یک درصد، صنعت و معدن 3.1درصد و خدمات 7درصد برآورد شده و افت شاخص رشد بخش کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری می‌شود.

رصد تحولات بازار کار ایران در پاییز امسال نشان می‌دهد از 23میلیون و 32هزار نیروی شاغل کشور، 11میلیون و 700هزار نفر در بخش خدمات با سهم 50.1درصد، 7میلیون و 610هزار نفر در بخش صنعت معادل 32.6درصد از کل جمعیت شاغلان و 4میلیون و 10هزار نفر برابر با 17.2درصد در بخش کشاورزی فعالیت داشته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود با افت محسوس نرخ رشد بخش کشاورزی در 9‌ماه امسال تعداد نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی هم کاهش یابد. رشد یک درصدی بخش کشاورزی در 9‌ماه نخست سال گذشته در شرایطی رخ داده که هنوز بانک مرکزی گزارشی از وضعیت شاخص کلان رشد اقتصادی و ارزش افزوده بخش‌های مختلف خدمات،

صنعت و کشاورزی منتشر نکرده اما این بانک به استناد آمارهای وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی کرده نرخ رشد بخش کشاورزی در پایان سال 1396به 3.8درصد برسد البته بانک مرکزی رشد 6ماه اول بخش کشاورزی را 4/2 و مرکز آمار 9دهم درصد برآورد کرده بود. مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیلی از شاخص رشد اقتصادی ایران و بخش‌های مختلف در سال 96گزارش داد.

بخش کشاورزی در ایران یکی از بخش‌هایی است که عملکرد آن در ایجاد ارزش‌افزوده بیش از هر چیز تابعی از عواملی همچون میزان بارندگی، جریان‌های سطحی، سطح زیرکشت، میزان استحصال آب از منابع آب زیرزمینی و... بوده و عملکرد بخش کشاورزی تقریباً مستقل از چرخه‌های تجاری رونق و رکود در اقتصاد ایران است.

رشد بخش کشاورزی در ایران شامل ارزش افزوده ناشی از محصولات دامی با سهم 45درصدی ازجمله 3محصول استراتژیک گوشت قرمز، گوشت مرغ و شیر، محصولات زراعی با سهم 32درصد با سهم غالب غلات و سبزیجات و همچنین محصولات باغی با سهم 23درصد می‌شود که وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی کرده رشد تولید غلات و میوه‌های نیمه گرمسیری در سال 96نسبت به سال گذشته منفی شود.

جدول

کد خبر 401029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha