جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

صبح روز گذشته با نبرد مجازی حامیان و مخالفان شهردار تهران آغاز شد. خبر استعفای محمدعلی نجفی از ریاست شهرداری تهران با گمانه‌زنی‌هایی از سوی اعضای شورای شهر و رسانه‌های فعال در حوزه شهری همراه بود.

نجفی

تا پیش از جلسه غیرعلنی پایان سال که توسط اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، هنوز هیچ‌کس نمی‌توانست به‌صورت قطعی این خبر را تأیید یا تکذیب کند.

در پایان این جلسه بود که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر استعفای شهردار تهران را تأیید کرد. او گفت: عصر دوشنبه استعفایی را از آقای نجفی دریافت کردیم.

امروز هم با حدود 20نفر از اعضای شورای شهر طی جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم. موضوع استعفای نجفی یک مشکل جدید پزشکی است. می‌دانیم که اطلاعات پزشکی را نمی‌توان علنی کرد، هر چند که از کم و کیف مشکل باخبر هستم اما بحث شخصی و خصوصی است.

گرچه خبر بیماری شهردار تهران از صبح روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد اما اتفاق‌های رخ داده در مراسم جشن روز زن در برج میلاد و حاشیه‌هایی که برای نجفی ایجاد شد، این تصور را به‌وجود آورد که دلیل اصلی استعفا همین موضوع است. محسن هاشمی البته این موضوع را تکذیب می‌کند. او به خبرگزاری ایسنا گفت:

«من دلخوری آقای نجفی از اعضای شورا را تکذیب می‌کنم؛ چرا که هیچ وقت در مورد دلخوری چیزی به ما نگفته و 2شب گذشته هم جلسه دوستانه‌ای برای رونمایی از تندیس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتیم و دلخوری وجود نداشت.

هرچند آقای نجفی فشارهای زیادی تحمل کرده اما تصمیم داشت بماند تا اینکه این مشکل جدید پزشکی حادث شد و دکتر تأکید کرده که از فضای پراسترس دور باشد؛ این در حالی است که در شهرداری فشار و استرس زیاد است.»

در این شرایط پرسش مهم این است که تکلیف شهرداری تهران چه می‌شود؟ اعضای شورای شهر تهران با این استعفا موافقت می‌کنند یا نجفی متقاعد می‌شود که باوجود تمام مشکلات به‌وجود آمده به‌کار در شهرداری تهران ادامه دهد؟ رئیس شورای شهر تهران درباره این موضوع توضیح داد: «در روزهای پایانی سال هستیم و همه شهروندان درگیر روزهای پایانی سال هستند و معمولا این روزهای آخر ترافیک سنگینی در شهر است.

با توجه به اینکه شورای شهر باید در جلسه علنی این موضوع را بررسی کند، در این جلسه هم‌اندیشی تصمیم گرفتیم که آقای نجفی براساس قانون وظایف خود را تا نخستین جلسه رسمی شورای شهر در سال آینده ادامه دهد و شهر را با معاونین اداره کند تا ان‌شاء‌الله مشکلی ایجاد نشود. در نخستین جلسه بعد از نوروز مسئله استعفا با حضور خود نجفی برگزار می‌شود. در این جلسه دلایل استعفای نجفی بررسی خواهد شد و اگر توضیحات قانع‌کننده باشد اعضا استعفا را می‌پذیرند و اگر اعضا دلایل را قانع‌کننده ندانند شهردار باقی می‌ماند.»

به گزارش همشهری، باوجود توضیح محسن هاشمی درباره تعیین تکلیف استعفای نجفی پس از تعطیلات نوروز، عده‌ای از خبرنگارها همچنان درباره شهردار آینده تهران می‌پرسیدند. آنها خود هاشمی را گزینه ریاست در شهرداری تهران می‌دانستند. او به چنین پرسش‌هایی اینگونه پاسخ داد: «قبول نمی‌کنم که شهردار شوم. ریاست استرس‌زاست و پست شهرداری نیز استرس زیادی دارد و من هنوز جوان هستم. به‌طور کلی از آنجا که هنوز در مورد قبول و رد استعفای آقای نجفی تصمیمی گرفته نشده و اعضای شورای شهر نظر خود را نداده‌اند هیچگونه گمانه‌زنی درباره شهردار آینده نمی‌کنیم.»

رئیس شورای شهر تهران در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به این سؤال که آیا نجفی نمی‌توانست همزمان شهردار باشد و مورد درمان قرار گیرد هم توضیح داد: این یک تصمیم شخصی و خانوادگی از سوی نجفی است. این مشکل جدید نجفی اخیرا به‌دلیل استرس‌ها ایجاد شده و امیدواریم هر چه زودتر بهبود یابد. باید از نجفی بابت بیان صادقانه بیماری‌اش تشکر کرد. بسیاری از آدم‌های سیاسی برای آنکه به کارشان ادامه دهند بیماری خود را پنهان می‌کنند اما این موضوع در مورد نجفی کاملا متفاوت است.

دیروز پس از گذشت ساعتی از خبر استعفای شهردار تهران، از یک‌سو تعدادی از مسئولان و چهره‌های شناخته‌شده به بیان نظر خود پرداختند و از سوی دیگر بسیاری از مردم پیگیر ماجرا شدند. در این بین، بعضی از شهروندان در تماس با همشهری ابعاد و دلایل استعفا را سؤال می‌کردند و عده‌ای دیگر هم این تصمیم را باعث القای حس ناامیدی در خود ‌دانستند. گروهی نیز این موضوع را باور داشتند که مدیریت شهری هنوز می‌تواند ادامه کارش را با کمترین آسیب احتمالی دنبال کند و نباید بابت این موضوع خیلی نگران بود.

  • دلسرد نمی‌شویم

در میان نظرهایی که دیروز درباره استعفای نجفی منتشر می‌شد، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران گفت که هدف تفرقه‌افکنان، تضعیف شهرداری تهران و کمرنگ جلوه دادن فعالیت‌های این مجموعه در دوره مدیریت جدید شهری است. حسن رباطی اما اعلام کرد که کارکنان شهرداری تهران به عهد خودشان با شهروندان، شورای اسلامی شهر و شهردار تهران برای مبارزه با فساد و رانت خواری و خدمت صادقانه به مردم پایبند هستند.

همچنین پیروز حناچی، معاون فنی- عمرانی شهرداری تهران هم در مطلبی امیدوارانه از اعضای شورای شهر خواست تا از انصراف استعفای نجفی حمایت کنند. او گفت: از اعضای محترم شورای شهر تقاضا می‌کنم با توجه به علائم خوبی که در نظام مدیریت شهری دیده می‌شود و اینکه تغییر رویکرد در اداره امور شهر در حال شکل‌گیری است، تلاش کنند تا آقای نجفی را از تصمیم منصرف کنند.

  • استعفاء به نفع شهر نیست

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران: به هر حال مجموعه همکاران ما در شورا به‌شدت از این مسئله ناراحت هستند. اعضای شورا موافق استعفا نبودند، کما اینکه آقای نجفی رأسا خودشان تصمیم گرفتند و اگر با اعضای شورا مشورت می‌کردند، تلاش می‌کردیم این اتفاق رخ ندهد. این مسئله به‌نفع شهر نیست. ما مخالف استعفای شهردار هستیم و انتظار استعفا را نداشتیم. امیدوارم بتوانیم آقای نجفی را مجاب کنیم که به‌عنوان شهردار ادامه فعالیت بدهند.

آقای نجفی از 6‌ماه پیش این وظیفه را به‌عهده گرفته و یکی از چهره‌های ممتاز کشور به‌شمار می‌رود. او شخصیتی پاکدست و قابل‌احترام است. بدون‌تردید شرایطی که باعث شده‌ شهردار تهران چنین تصمیمی بگیرد، قابل‌تامل است. نجفی اقرار داشت که دچار عارضه پزشکی جدیدی شده و وضعیتش وخیم است و در نهایت این تصمیم را گرفته است. البته دلایل متعدد دیگری هم وجود دارد.

ما به‌عنوان اعضای شورا آقای نجفی را انتخاب کردیم اما قطعا برای همکاران ما توجه به‌دلایل استعفا و اینکه شهر آسیبی نبیند در اولویت قرار دارد. این موضوع حتما جای بحث و بررسی دارد. معمولا مدیران با محدودیت‌های بسیار پیچیده‌تر اصرار بر حضور دارند اما از این منظر آقای نجفی نمی‌خواهند شهر لطمه ببیند. ما در نخستین جلسه رسمی بعد از تعطیلات این استعفا را بررسی خواهیم کرد. قاعدتا اعضای شورا این حق را دارند تا نسبت به قبول استعفا یا رد آن اقدام کنند.

  • امیدوار به ماندن شهردار هستیم

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر: عملکرد آقای نجفی باعث تغییر و تحول مثبت در شهر شده است. شاهد هستیم که شفافیت در مدیریت شهر درحال شکل‌گیری است. اگر او از تصمیمی که گرفته پشیمان نشود، خللی در مدیریت شهری به‌وجود می‌آید، اگرچه همه ما مردان و زنان روزهای سخت هستیم و اجازه نمی‌دهیم خللی ایجاد شود. فعلا آقای نجفی شهردار تهران هستند و بعد از تعطیلات، شورای‌شهر درباره استعفای شهردار تصمیم می‌گیرد.

قطعا اعضای شورای شهر با استعفای شهردار موافقت نخواهند کرد. معیار برای انتخاب شهردار این است که شخص مورد نظر مدیری پاکدست و علاقه‌مند به نظام باشد که آقای نجفی تمام این خصایص را دارد. همه امیدواریم که او را همچنان در لباس شهردار تهران ببینیم. آقای نجفی تهران را برای امروز نمی‌خواست و این شهر را برای آیندگان حفظ می‌کرد. واضح است که شهر تهران مشکلاتی در مباحث مالی داشت؛ ازجمله بدهی 52هزار میلیارد تومانی.

آقای نجفی بیشترین سعی‌شان در جهت شفاف‌سازی‌ بود. او در راستای جلوگیری از منافع جناحی و گروهی تلاش کرد. ما همچنان امیدواریم که او بماند تا برای شهر تهران و پایتخت ایران دستاوردهای خوبی داشته باشد. کمااینکه در همین مدت‌کوتاه دستاوردهای خوبی داشت. واقعا حیف است شهر از مدیریت او محروم شود. تمام اعضای شورا با قدرت پشتیبان او خواهند بود و سعی می‌کنیم که او را قانع ‌کنیم تا همچنان شهردار تهران بماند.

کد خبر 401022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha