همشهری آنلاین: معاون وزیر خارجه با بیان اینکه به اروپایی‌ها گفتیم اگر آمریکا از برجام خارج شود که احتمال آن نیز زیاد است، ما هم خارج خواهیم شد، افزود: باید برای اقتصاد منهای برجام آماده بود.

عراقچی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ايرنا، به نقل از معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اگر اروپایی‌ها نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند، ایران هم از این توافق خارج می‌شود پس کشورها باید همیشه آمادگی اقتصاد منهای برجام را داشته باشند.

سیدحسین نقوی حسینی با تشریح جلسه فوق‌العاده این کمیسیون که با حضور سید عباس عراقچی برگزار شد، افزود: معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این جلسه اظهار داشت که «چالش اصلی در حال حاضر برجام و تعامل غربی‌ها با موضوع برجام است.

وی افزود: به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه ما چند سناریو داریم، یکی این که آمریکا از برجام خارج می‌شود که احتمال بیشتری هم دارد، ما دو راه داریم، ادامه برجام بدون آمریکا یا خروج ایران از برجام و پایان بخشیدن به برجام».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: عراقچی تاکید کرد که «اگر آمریکا خارج شود، ایران هم خارج می‌شود، به اروپایی‌ها هم گفتیم اگر نتوانند آمریکا در برجام حفظ کنند، این کشور هم از برجام خارج خواهد شد پس کشورها باید همیشه آمادگی اقتصادی منهای برجام را داشته باشند.»

نقوی حسینی در تشریح محورهای این جلسه گفت: جلسه امروز (چهارشنبه 23 اسفند) با توجه به اهمیت مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی به ویژه پس از برجام و مسائل فیمابین و اتفاقی که در لندن رخ داد به عنوان جلسه ویژه تشکیل شد. در این جلسه معاونان سیاسی و اقتصادی وزارت امور خارجه (عراقچی و انصاری) حضور داشتند.

وی افزود: عراقچی گفت توضیح داد که «از نظر ترامپ برجام باید موضوع موشکی ایران را هم شامل شود. آنها در دوران مذاکرات هم تلاش کردند موشکی را وارد کنند ولی برای ما خط قرمز بود و اجازه ندادیم.»

نقوی حسینی ادامه داد: عراقچی افزود که «ایراد دوم ترامپ این است که چرا به اماکن نظامی ایران دسترسی نداریم و سومین مطالبه ترامپ این است که زمان‌های تعیین شده در برجام خیلی کوتاه است؛ هشت سال و 10سال و غیره زمانی نیست ، چرا که ایران پس از این تاریخ‌ها حتی می‌تواند سلاح به کشورهای دیگر بدهد.»

وی خاطرنشان کرد: معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت که «برداشت آمریکایی‌ها این است که ایران پس از برجام بسیار قوی‌تر و قدرتمند‌تر شده و حضورش در منطقه موثرتر و مقتدرتر شده و آمریکایی‌ها و غربی ها نمی‌توانند طبق برجام با ایران مقابله اساسی کنند».

  • آمریکایی‌ها در خروج از برجام جدی هستند

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم گفت: عراقچی همچنین به این نکته اشاره کرد که «اگر برجام هم حفظ شود، آمریکایی‌ها به دنبال محدودسازی ایران هستند و تلاش می‌کنند با ایران مقابله کنند» و ادامه داد «اگر با اروپایی‌ها هم بدون آمریکا برجام را ادامه دهیم کار سخت خواهد بود، چرا که آمریکا فشارهای بیشتری می‌آورد. اروپایی‌ها دارند تلاش می‌کنند آمریکا را با این پیشنهاد حفظ کنند که در آینده یعنی پس از هشت سال با ایران توافق جدیدی کنیم، ولی ایران این اقدام را خلاف برجام می‌داند. در جمع بندی باید بگویم آمریکایی‌ها در خروج از برجام جدی هستند و تغییر وزیر خارجه هم در این راستا صورت گرفته است و لااقل یکی از دلایلش این است.

نقوی حسینی اظهار داشت: معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد که « نکته دوم این که؛ اروپا تلاش می‌کند آمریکایی‌ها را حفظ کند که در برجام بماند، ولی این که انگلیس، فرانسه و آلمان چقدر موفق شوند، در آینده معلوم می‌شود و همچنین اروپا روی لبه تیغ تیز حرکت می‌کند چون اگر به سمت ترامپ حرکت کند ایران را از دست می‌دهد.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: عراقچی اشاره کرد که «ما منافع فراوانی از برجام بردیم اما منافع کامل نبردیم در حالی که ایران همه تعهداتش را انجام داده و متعهد به تعهدات است، انتظار دارد انتفاع کامل از مزایای آن ببرد.»

کد خبر 400936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha