همشهری آنلاین: شورای عالی بورس و اوراق بهادار آیین‌نامه شرایط عرضه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازار خارج از بورس (OTC) را تصویب کرد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، علی صالح‌آبادی- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌باره اظهار داشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار به استناد ماده 2 و بندهای 2 و 3 ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار، مصوب 1384، آئین‌نامة شرایط عرضة سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازار خارج از بورس را تصویب کرد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مذکور به زودی برای تصویب نهایی به هیئت محترم دولت تقدیم می‌شود، افزود: بی‌شک تصویب این آیین‌نامه گامی اساسی و بلند در جهت تنظیم نحوه واگذاری سهام شرکت‌های مشمول اصل 44 و حمایت از حقوق سهامداران محسوب می‌شود.

متن کامل آئین‌نامة شرایط عرضة سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازار خارج از بورس به شرح زیر است:

ماده 1- به‌منظور حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعة بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار، واگذاری شرکت‌ها و سهام متعلق به دولت از طریق بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس قبل از واگذاری، در زمان واگذاری و پس از آن، در چارچوب مقررات این آئین‌نامه و سایر مقررات بورس خواهد بود.

ماده 2- در صورتی که شرکت مشمول واگذاری برای اجرای موضوع فعالیت یا برای تأمین عوامل تولید از جمله مواد اولیه یا فروش کالا یا خدمات و یا محل و ترکیب آنها مشمول ضوابط خاصی از سوی وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت و یا شرکت‌های مادر تخصصی باشد و یا نرخ تأمین عوامل تولید شامل مواد اولیه یا فروش کالا یا خدمات آن توسط اشخاص مذکور تعیین شود، ضروری است قبل از واگذاری کلیه اطلاعات مربوط به تداوم یا عدم تداوم و همچنین تغییرات احتمالی این الزامات و یا سایر شرایط براساس ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار افشاء شود. موارد زیر از جمله مصادیق اطلاعات موضوع این ماده هستند:

الف)در صورتی‌که تأمین یا هر یک از شرایط تأمین مواد اولیه یا فروش کالا و خدمات موضوع صدر این ماده یا شرایط آن کماکان توسط اشخاص صدر ماده تعیین شود، دستگاه اجرایی ذی‌ربط موظف است نحوة تداوم و فرمول قیمت‌گذاری (براساس انعقاد قرارداد یا تضمین آن توسط دولت) را اعلام و افشا کند. شرکت هم باید اطلاعات خود را برمبنای این ضوابط تهیه کند.

ب) در صورتی‌که شرکت قبل از واگذاری مشمول امتیازات و تسهیلات حمایتی دولت از قبیل واگذاری کار و پیمان و برخوردار از بخشودگی‌ها، معافیت‌ها، یارانه‌ها و تخفیفاتی باشد، تداوم، سلب، محدود و یا مشروط کردن آنها پس از واگذاری شرکت مشمول واگذاری و یا هر نوع تغییری که به نحوی حقوق مکتسبه سهامداران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید توسط دستگاه ذی‌ربط افشا شود.

تبصره - در صورت تغییر در شرایط مذکور در بندهای "الف" و "ب" این ماده، ضروری است صورت‌های مالی تجدید ارائه شده دو سال مالی قبل با فرض وقوع شرایط جدید تهیه و به همراه گزارش حسابرس و بازرس قبل از واگذاری منتشر شود. همچنین صورت‌های مالی پیش‌بینی شده نیز بر همین اساس تهیه و افشاء شود.

ماده 3- به‌منظور مشارکت در تعیین میزان سهام قابل واگذاری شرکت مشمول واگذاری در بورس، فردی به نمایندگی از سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان ناظر و بدون حق رأی در هیئت عالی واگذاری حضور خواهد یافت.

ماده 4- در عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازار خارج از بورس بایستی در مرحله اول حداقل 5 درصد به‌صورت خرد عرضه شده و ظرف مدت 6 ماه پس از آن با هماهنگی نهاد مجری (بورس یا بازار خارج از بورس) حداقل 20 درصد سهام شرکت عرضه شود.

ماده 5- عرضه اوراق بهادار در بورس یا بازار خارج از بورس با تعهد خرید سهام عرضه شده در عرضه اولیه ترجیحاً از سوی شرکت‌های تأمین سرمایه صورت می‌پذیرد.

ماده 6- تکلیف حقوق و مطالبات شرکت مشمول واگذاری از دولت یا شرکت‌های دولتی و تعهدات و بدهی‌های احتمالی آن به دولت یا شرکت‌های دولتی و برنامه تسویه آن قبل از واگذاری صریحاً و به‌طور شفاف توسط مرجع ذیربط به بازار اعلام شود.

ماده 7- دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت موظفند با عنایت به اهداف ملحوظ در سیاست‌های کلی اصل 44 مبنی بر واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری اقتصاد کشور به بخش غیردولتی، تمامی تصمیمات خود را با هدف توسعه، ارتقاء و توانمندسازی بخش غیردولتی و شرکت‌های واگذار شده یا مشمول واگذاری اتخاذ کنند.

ماده 8- انتقال دارایی‌های شرکت مشمول واگذاری، اعم از دارایی‌های مشهود، نامشهود و پروانه‌های فعالیت و بهره‌برداری، پس از تصویب واگذاری شرکت، به شرکت مادر تخصصی یا وزارتخانه‌ها و شرکت‌های وابسته ممنوع است.

ماده 9- الزامات این آیین‌نامه حسب مورد شامل واگذاری‌های قبلی سهام دولتی نیز می‌شود و شرکت‌های مشمول واگذاری باید ظرف مدت 3 ماه پس از تصویب این آیین‌نامه خود را با شرایط آیین‌نامه منطبق کنند.

ماده 10- این آیین‌نامه در 10 ماده و 1 تبصره به تصویب رسید.

کد خبر 40090

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز