همشهری آنلاین: برای نخستین‌بار در تاریخ سینما دو فیلم به کارگردانی فیلمسازان رنگین‌پوست آفریقایی-آمریکایی بر صدر جدول فروش هفتگی سینماهای منطقه آمریکای شمالی تکیه زدند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، در حالي كه «پلنگ سياه» به كارگرداني رايان كوگلر در راه ورود به باشگاه فيلم‌هاي ميليارد دلاري توقف‌ناپذير به نظر مي‌رسد، فيلم تازه آوا دوورني هم در نخستين هفته اكران اميدواركننده ظاهر شد و دومين فيلم پرفروش لقب گرفت. «چين و چروك در زمان» كه بودجه‌اي 100 تا 150 ميليون دلاري صرف توليد آن شده، در سه روز اول نمايش 33 ميليون دلار فروخت و پس از «پلنگ سياه» در رده دوم ايستاد.

دوورني كه نامزد نشدن او در رشته بهترين كارگرداني در 2015 براي «سلما» يكي از دلايل راه افتادن جنبش مبارزه با اسكار سفيد بود، نخستين فيلمساز زن رنگين‌پوست تاريخ سينماست كه روي صندلي كارگرداني پروژه‌اي با بودجه بيش از 100 ميليون دلار مي‌نشيند. «چين و چروك در زمان» با استقبال و نقدهاي گرم منتقدان مواجه شده اما شايد به عنوان نخستين اكشن پرهزينه با حضور كارگردان و بازيگران زن رنگين‌پوست هنوز انتظارها را برآورده نكرده است.

از سوي ديگر، «پلنگ سياه» در كمال آرامش پرفروش‌ترين فيلم سال در آمريكاي شمالي و ديگر نقاط دنيا شده و فروش آن پنج برابر بيش از فيلم دوم يعني «پنجاه طيف آزادتر» بوده است. «پلنگ سياه» كه تا همين امروز هم دهمين فيلم پرفروش تاريخ است، پا جاي پاي «برو بيرون» مي‌گذارد كه سال گذشته با كمتر از پنج ميليون دلار توليد شد و 250 ميليون دلار در دنيا فروخت.

اين فيلم كم‌هزينه در سه رشته از جمله بهترين فيلم و بهترين كارگردان نامزد اسكار شد و اسكار بهترين فيلمنامه را براي جردن پيلي به ارمغان آورد. بري جنكينز ديگر فيلمساز رنگين‌پوست است كه براي «مهتاب» اسكار بهترين فيلم را برد؛ پروژه‌اي كه با كمتر از دو ميليون دلار ساخته شد و در اكران عمومي 27 ميليون دلار به جيب زد.

موفقيت فيلمسازان رنگين‌پوست و زنان زمينه را براي ورود سرمايه‌گذاري استوديوهاي هاليوودي روي اين گروه‌هاي اقليت فراهم كرده است. «زن شگفت‌انگيز»، «آخرين جداي» و «ديو و دلبر» پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال گذشته بودند كه در بخش‌هاي كارگرداني و تهيه‌كنندگي از زنان بهره بردند و به موفقيت رسيدند.

کد خبر 400828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha