همشهری آنلاین - نیما شایان: فعالان عرصه تبلیغات معمولا از حوزه‌های تخصصی دیگری وارد این عرصه می‌شوند؛ برخی از گرافیک، عده‌ای از مطبوعات و حتی از سینما. این که پایه فعالان تبلیغات بیشتر کدام حوزه بوده است، موضوعی بود که در آئین معرفی برترین گرافیست‌های آگهی‌های روزنامه‌ها مورد بحث قرار گرفت.

graphic design
به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، جشنواره انتخاب آگهي‌هاي برتر روزنامه‌هاي سراسر كشور كه از پائيز 1393 به همت مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري كليد خورد، به ايستگاه دوازدهم خود رسيده و تا كنون 45 اثر برگزيده متعلق به 39 گرافيست برتر يا شايسته تقدير را به خود شناخته است.

همزمان با دوازدهمین دوره جشنواره انتخاب برترین گرافیک آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، نواب قزلباش، فرشید منفرد و بهداد بهرامی به عنوان پدیدآورندگان آثار گرافیکی منتخب از میان آگهی‌های روزنامه‌های سراسری تابستان ۱۳۹۶در آئيني كه در محل مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري برگزار شد، معرفی و تقدیر شدند.

اين آئين، فراتر از يك مراسم تقدير بود و به گفت‌وشنودي ميان استاد محسن ميرزايي از مسئولان مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي روزنامه همشهري و طراح اولين كمپين تبليغاتي علمي ايران با اين برگزيدگان تبديل شد.

محسن ميرزايي از اين برگزيدگان درباره چگونگي ورود به عرصه تبليغات ‌پرسيد و اين كه پايه آنها قبل از ورود به حوزه تبليغات چه بوده است؟ ميرزايي همچنين در اين گفت‌وگوها نظر برگزيدگان را درباره جايگاه خلاقيت در جريان امروزين تبليغات ايران جويا ‌شد.

استاد ميرزايي درباره پايه افرادي كه وارد عرصه تبليغات مي‌شوند، گفت: در گذشته، مرحوم نعمتي از سينما وارد حوزه تبليغات شد. مرحوم هرمزي از مطبوعات به اين عرصه آمد. ولي اصولا بعدها بسياري از افرادي كه در كار تبليغات وارد شدند، از عرصه گرافيك آمدند.

امرالله فرهادي، دبير هيات داوران جشنواره انتخاب آگهي‌هاي برتر روزنامه‌هاي سراسر كشور نيز در اين باره گفت: يك بررسي كلي نشان مي‌دهد جوان‌هايي كه وارد حوزه تبليغات مي‌شوند، بيشتر از عرصه گرافيك مي‌آيند. البته از عرصه فيلم و سينما هم وارد تبليغات مي‌شوند اما بيشتر از گرافيك مي‌آيند.

استاد محسن ميرزايي در ادامه از گرافيست‌هاي آگهي‌هاي تبليغاتي حاضر در اين نشست، خواست كه درباره نحوه ورودشان به تبليغات توضيح دهند.  

نواب قزلباش به عنوان رتبه اول اين دوره از جشنواره انتخاب برترین گرافیک آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، گفت: حكايت ورودم به تبليغات، يك حكايت طبيعي نيست. رشته‌ دانشگاهي‌ام حسابداري بوده و در ترم دوم دانشگاه متوجه شدم كه علاقه‌اي به حسابداري ندارم. از طرفي هم مجبور بودم تحصيل در اين رشته را ادامه دهم چون اگر انصراف مي‌دادم، دو سال از شركت در كنكور محروم مي‌شدم. با وجود تحصيل در رشته حسابداري، علايق خود را در زمينه ادبيات دنبال كرده و به تدريج به سمت گرافيك آمدم و استعاره را در قالب گرافيك ظهور و بروز دادم.

وي افزود: نقطه عطف فعاليت‌هايم در حوزه گرافيك، زماني بود كه تصميم به مهاجرت از كرمان به تهران گرفتم و در مدرسه ويژه ثبت‌نام كرده و با استاد امرالله فرهادي و اساتيد ديگري نظير سيف هاشمي و مجيد كاشاني آشنا شدم. استاد كاشاني مي‌گفتند با توجه به اينكه دوست داري همه چيز يك استعاره داشته باشد و علاقمند هستي همه چيز را جمع و جور و ميني‌ماليستي جمع كني، خوب است كه وارد تبليغات شوي.

اين گرافيست فعال در حوزه تبليغات با بيان اينكه تبليغات بيش از آنكه بخواهد حسي باشد، نيازمند دانش و تجربه است، تاكيد كرد: تبليغات خيلي جدي‌تر، علمي‌تر و ريشه‌دارتر از آن است كه درباره‌اش مي‌گويند و حق تبليغات نيست كه آن طور كه بايد خوشنام نباشد.

ابراهيم حقيقي از اعضاي هيات داوران جشنواره در اين نشست در اظهارنظري خطاب به قزلباش، گفت: گرافيك استقلالي دارد كه ادبيات و زبان به آن خوراك مي‌دهند ولي خود گرافيك است كه دارد دگرگون مي‌كند. در تبليغات، گرافيك است كه حرف اول را مي‌زند نه ادبيات.

در ادامه اين نشست، استاد ميرزايي با ابراز تأسف از اينكه هنوز رشته‌اي با عنوان تبليغات در دانشگاه‌هاي ايران راه‌اندازي نشده است، گفت: آيا در آينده كه بازارهاي بزرگ دنيا بيش از اين به روي ما باز مي‌شود، مي‌توانيم جوابگوي آژانس‌هاي تبليغاتي بزرگ باشيم؟ بيم آن دارم كه آن موقع بگوييم كه استاد نداريم!

امرالله فرهادي نيز در پي اين ابراز نگراني استاد ميرزايي، اظهار داشت: الآن جوان‌هاي فعال در حوزه گرافيك و تبليغات خيلي فوق‌العاده، جويا و با پيشرفت قابل توجه هستند؛ هر چند كاستي‌هايمان هم خيلي بالا است اما فكر مي‌كنم جوان‌ها در دهه آتي همه اين كاستي‌ها را جبران مي‌كنند.

نوبت به بهداد بهرامی، ديگر گرافيست برگزيده حاضر در اين نشست رسيد كه درباره سير 12 ساله ورودش به عرصه تبليغات گفت: كار خود را از طريق كارآموزي در مطبوعات و با ورود به مجله معمار شروع كردم. سپس به عنوان كارآموز وارد شركت ايما نقشينه شده و با تبليغات آشنا شدم. تا اينكه وارد دانشگاه سوره شدم و اساتيد اين دانشگاه هم بر روي من خيلي موثر بودند. سپس وارد شركت داروگ شدم و به عنوان مدير هنري در آنجا مشغول هستم.

پايان بخش اين نشست، سخنان محسن ميرزايي درباره ارزش خلاقيت در تبليغات بود كه آن را در برابر واسطه‌گري قرار داد. ميرزايي گفت: در تمام عمر حرفه‌اي‌ام فقط يك بار اتفاق افتاد كه سفارش‌دهنده يك پروژه تبليغاتي، نه تنها تخفيف نخواست بلكه درصد مورد انتظارم براي انجام پروژه را بيشتر هم در نظر گرفت.

کد خبر 400743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha