همشهری آنلاین: مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای آسمان توسط ۱۱ تیم تخصصی سازمان هواپیمایی گفت هواپیمای سانحه دیده نقص فنی نداشت و علت حادثه، پایین بودن ارتفاع از حد مجاز بود

برسی جعبه سیاه

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسن رضایی‌فرد مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص انتشار گزارش بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده آسمان در مسیر تهران - یاسوج بیان کرد: گزارش بررسی سوانح حادثه هواپیمای ATR به صورت مستقل تهیه و با نظرات قوه مقننه و قضاییه تدوین و به انتشار رسید.

رضایی فرد ادامه داد: یکی از مستندات قابل استناد برای علت‌یابی این سانحه بازخوانی جعبه سیاه بود که به دلیل عدم تشخیص برخی موارد در کشور سریعا به کشور سازنده (فرانسه) منتقل و با نظارت نیروهای امنیتی به سرعت بازخوانی و به کشور بازگردانده شد.

وی با تأکید براینکه اطلاعات به دست آمده توسط نیروهای متخصص و کارشناس سازمان هواپیمایی نیز بازخوانی و مورد تحلیل قرار گرفت گفت: گزارش منتشر شده صرفا گزارشی مقدماتی و برای باخبر شدن خانواده جان‌باختگان و نهادهای نظارتی بوده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این نکته که براساس اطلاعات موجود تا کنون نقص فنی از هواپیمای سانحه دیده پیدا نشده است گفت: طبق اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تا لحظه سانحه متناسب با درخواست خلبانان راندمان خود را داشته و مشکلی نداشته است.

رضایی فرد در اشاره به اینکه علت اصلی سانحه پایین بودن ارتفاع هواپیما از حد مجاز بوده است گفت: جعبه سیاه نشان می‌دهد از ۱۷ هزار پا تا ۱۳ هزار پا که ارتفاع برخود هواپیما با کوه بوده است هردو خلبان ۲ بار هواپیما را بر روی دستگاه اتوپایلوت در ارتفاعات ۱۵ و ۱۴ هزار پا قرار داده و از ارتفاع مجاز پایین‌تر می‌آیند.

به گفته مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری هواپیما نیز در این مرحله در ارتفاع پایین قرار گرفته و در لحظه‌ عبور از ابر با کوه برخورد کرده است.

وی در خصوص میزان اطمینان لازم در مراحل بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما در فرانسه اعلام کرد: طبق قوانین بین‌المللی کشور سازنده می تواند در جلسات بررسی سوانح حضور داشته باشد، در عین حال لابراتوار کشور فرانسه یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های بازخوانی جعبه سیاه در سطح دنیا بوده و متعلق به سازمان هواپیمایی این کشور است به همین دلیل اطمینان لازم برای درستی این اطلاعات وجود دارد.

رضایی فرد در پایان تأکید کرد: از سویی دیگر دانلود اطلاعات جعبه سیاه به سازمان هواپیمایی کشورمان نیز ارسال و برای بررسی‌های لازم در اختیار ۱۱ تیم تخصصی سازمان قرار گرفته است تا در اسرع وقت گزارش نهایی تدوین و منتشر شود.

کد خبر 400734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha